Statut
Bursy Międzyszkolnej
w Głogowie
Statut został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczych
w Głogowie w dniu 26 listopada 2019 roku
TEKST JEDNOLITY
wprowadzony Zarządzeniem nr 11-01/2019 Dyrektora Zespołu Placówek
Szkolno-Wychowawczych w Głogowie z dnia 26 listopada 2019 r.
SPIS TREŚCI
Rozdział 1. INFORMACJE OGÓLNE .................................................................................4
§ 1. Nazwa, typ placówki i jej siedziba………………………………………...………4
§ 2. Informacje podstawowe ……………………………………………………..……4
§ 3. Zasady rekrutacji do bursy…………………………………………………...……4
Rozdział 2. CELE I ZADANIA BURSY ................................................................................4
§ 4. Cele bursy …………………………………………………………………………4
§ 5. Zadania bursy……………………………………………………………...………5
§ 6. Działania wychowawczo-profilaktyczne bursy………………………………...…5
§ 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna………………………………….…………6
§ 8. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w bursie…………………………..………6
§ 9. Bezpieczeństwo i higiena pracy……………………………………………...……6
§ 10. Profilaktyka zdrowotna i pomoc przedlekarska…………………………….……7
Rozdział 3. Organy i ich kompetencje oraz zasady współdziałania ……………………………………..…………………………………………………...………8
§ 11. Organy bursy……………………………………………………………….…….8
§ 12. Kompetencje dyrektora………………………………………………………..…8
§ 13. Kompetencje rady pedagogicznej …………………………………………….... 9
§ 14. Kompetencje rady rodziców …………………………………………………... 10
§ 15. Samorząd wychowanków bursy………...………………………..……………..10
§ 16. Współpraca między organami bursy………….………………………………. 10
§ 17. Rozstrzyganie sporów między organami bursy ……..…………………………10
Rozdział 4. Organizacja pracy SOSW.................................................................... 10
§ 18. Bursa jest jednostką feryjną ……………………………………………………10
§ 19. Zasady organizacji grypy wychowawczej bursy……………….…….…………11
§ 20. Zasady przyjęcia do bursy i rezygnacji ………………………..…….…………11
§ 21. Zasady zakwaterowania i wyżywienia w bursie ……………….………………12
§ 22. Wolontariat …………………………………………………………………..…13
Rozdział 5. Nauczyciele i inni pracownicy bursy .......................................13
§ 23. Rodzaje stanowisk ……………………………………..……………………….13
§ 24. Zakres zadań wychowawcy ……………………………………………………13
§ 25. Zakres zadań wychowawcy grupy wychowawczej …………………………….14
§ 26. Zakres zadań wychowawcy grupy wychowawczej pełniącego dyżur w porze nocnej …………………………………………………………………...……………15
§ 27. Zakres zadań wicedyrektora ……………………………………………………15
§ 28. Zakres zadań pracowników niepedagogicznych ……………………………….16
§ 29. Zakres zadań pracowników niepedagogicznych pełniących dyżur w porze nocnej ………………………………………………………………………………….……..16
§ 30. Ogólny zakres zadań pracowników bursy ……………………………….……..16
Rozdział 6. OCENA FUNKCJONOWANIA WYCHOWANKA W BURSIE ………….16
§ 31. Zespół wychowawczy ………………………………………………………….16
Rozdział 7. Prawa i obowiązki wychowanka ………………………………..17
§ 32. Prawa wychowanka ………………………………...…………………………..17
§ 33. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka………….…18
§ 34. Obowiązki wychowanka ……………………………………………………….18
§ 35. Zasady ubierania się wychowanków na terenie bursy …………………………18
§ 36. Zakazy obowiązujące w bursie ………………………………...………………19
§ 37. Warunki wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie bursy …………………………………….……….………19
§ 38. Nagrody …………………………………………………………………..….…20
§ 39. Kary ……………………………………………………………………….……20
§ 40. Przypadki, w których wychowanek może zostać skreślony z listy wychowanków ………………..……………………………………………………………………….21
Rozdział 8. Współdziałanie bursy z rodzicami i środowiskiem lokalnym ………………………………………………………………………………..22
§ 41. Zasady współpracy z rodzicami ……………………………………………..…22
§ 42. Formy współpracy z rodzicami …………………………………………...……22
§ 43. Prawa i obowiązki rodziców …………………………………………...………22
§ 44. Współpraca ze szkołami ………………………………………….………….…23
§ 45. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną ……………………..…24
§ 46. Współpraca z innymi instytucjami …………………………………………….24
Rozdział 9. DOKUMENTACJA PRZEPIEGU WYCHOWANIA ………………….…..24
§ 47. Rodzaje dokumentacji …………………………………………………………24
Rozdział 10. POSTANOWIENIA KOŃCOWE ………………………………………….25
§ 48. Sprawy nieuregulowane w statucie ……………………………………………25
§ 49. Zmiany w statucie ……………………………………………………..………25
§ 50. Zatwierdzenie i publikacja statutu ……………………………………….……25
Rozdział 1
INFORMACJE PODSTAWOWE
§ 1.
Bursa Międzyszkolna w Głogowie
67 – 200 Głogów, ul. Sportowa 1
§ 2.
§ 3.
Rozdział 2
CELE I ZADANIA BURSY
§ 4.
1) całodobową opiekę i wyżywienie;
2) warunki do nauki;
3) pomoc w nauce;
4) warunki do rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień;
5) warunki umożliwiające uczestnictwo w kulturze, sporcie i turystyce.
§ 5.
1) zapewnienie wychowankom całodobowej opieki i wychowania w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania przez kadrę pedagogiczną i wszystkich pracowników niepedagogicznych;
2) zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych w pomieszczeniach bursy;
3) zapewnienie warunków do nauki, w stałych porach określonych rozkładem dnia, oraz pomocy w nauce w formie samopomocy koleżeńskiej lub pomocy wychowawcy w miarę ich możliwości;
4) zapewnienie wychowankom warunków niezbędnych do ich harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego;
5) przygotowanie wychowanków do pełnego i satysfakcjonującego uczestnictwa w różnych dziedzinach dorosłego życia: rodzinnego, społecznego, publicznego, kulturalnego w oparciu o zasady demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
6) zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i zaspokojenie ich potrzeb w tym: ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi zagrożeniami utraty zdrowia i życia;
7) kształtowanie w wychowankach poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego;
8) rozwijanie patriotyzmu, podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej wychowanków i przestrzeganie zasad zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
9) nabycie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
10) ukształtowanie odpowiedzialnego funkcjonowania we współczesnym świecie;
11) wspieranie i zapewnienie warunków do rozwijania zainteresowań, uzdolnień i uczestnictwa w kulturze;
12) upowszechnianie kultury fizycznej oraz nawyków stałego uprawiania sportu i turystki oraz dbałości o stan zdrowia;
13) wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowych, organizacja samoobsługi w salach mieszkalnych;
14) wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności poprzez udział w pracach samorządu grup i bursy;
15) udzielanie wychowankom, rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
16) integracja ze środowiskiem lokalnym;
17) realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego bursy.
§ 6.
1) rozwijania u młodzieży zintegrowanej dojrzałej osobowości z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
2) ochronie młodzieży przed zagrożeniami, jakie niesie otaczający świat.
1) wszechstronny rozwój młodzieży we wszystkich sferach jego osobowości w wymiarze intelektualnym, psychicznym, fizycznym, zdrowotnym, etycznym, moralnym i duchowym;
2) rozwijanie wiedzy o problemach cywilizacyjnych współczesnego świata oraz o możliwościach i potrzebie ich rozwiązywania.
1) pełna realizacja celów i zadań wychowawczo-profilaktycznych zawartych w programie wychowawczo – profilaktycznym bursy przez wszystkich wychowawców i pracowników bursy;
2) towarzyszenie wychowankom, rodzicom i wychowawcom w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach, jakie mogą zaburzyć rozwój młodzieży;
3) przestrzeganie w organizacji pracy bursy zasad promocji i ochrony zdrowia;
4) skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, bursy, szkoły i środowiska rówieśniczego;
5) współpraca z instytucjami, których zadaniem jest pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzinie.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
1) dostosowanie zajęć do zasad higieny pracy umysłowej;
2) utrzymanie pomieszczeń bursy i wyposażenia w pełnej sprawności i czystości;
3) nieograniczony dostęp do wody pitnej;
4) nieograniczony dostęp do środków czystości.
a także o tym jaki jest porządek i organizacja zajęć.
1) procedura organizacji wycieczek szkolnych;
2) procedura wyjść grupowych wychowanków poza teren szkoły;
§ 10.
Rozdział 3
Organy i ich kompetencje oraz zasady współdziałania
§ 11.
2) dyrektor bursy;
3) rada pedagogiczna;
4) rada rodziców;
5) samorząd wychowanków bursy.
§ 12.
1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym i reprezentuje je na zewnątrz.
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej, w tym organizowanie zamówień publicznych;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno- prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) dyrektora publicznej placówki prowadzonej przez powiat głogowski;
5) przewodniczącego rady pedagogicznej ;
6) organu nadzoru pedagogicznego dla bursy.
1) zestawienia danych o realizacji zadań statutowych bursy, w tym o:
a) skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych podejmowanych przez bursę,
b) skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej wychowankom przez bursę,
c) działaniach podejmowanych w ramach wolontariatu,
d) wymiarze pomocy materialnej udzielanej młodzieży,
2) ocenę realizacji zadań statutowych bursy w odniesieniu do prawa oświatowego i jego zmian;
3) ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym: wyniki ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania realizowanego w ramach nadzoru pedagogicznego;
4) wyniki analizy skarg i wniosków przyjmowanych przez dyrektora;
5) wyniki kontroli podejmowanych przez instytucje zewnętrzne.
§ 13.
1. Rada pedagogiczna bursy zwana dalej „radą pedagogiczną” jest kolegialnym organem bursy w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących wychowania i opieki.
1) organizację zebrań;
2) sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
3) sposób dokumentowania działań rady pedagogicznej;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 14.
§ 15.
§ 16.
§ 17.
Rozdział 4
Organizacja pracy w bursie
§ 18.
1) przydział wychowanków do danych grup
2) przydział wychowawców grup do grup wychowawczych;
3) organizację pracy pracowników obsługi i administracji;
4) organizację opieki medycznej nad wychowankami.
§ 19.
1) porządek dnia w bursie, który wyznacza czas m.in.: ciszy nocnej, posiłków, samodzielnej nauki, zorganizowanych zajęć oraz czas wolny wychowanków;
2) prawa i obowiązki wychowanka;
3) nagrody i kary.
§ 20.
1) dopełnienie formalności meldunkowych w dniu zakwaterowania w bursie;
2) dopełnienie formalności u wychowawcy bursy;
3) systematyczne regulowanie opłat za zakwaterowanie i wyżywienie;
4) stosowanie się do Statutu Bursy Międzyszkolnej w Głogowie i regulaminów obowiązujących w bursie.
1) zgłoszenie tego faktu wychowawcy grupy najpóźniej tydzień przed rezygnacją;
2) uregulowanie opłat za zakwaterowanie i wyżywienie;
3) dopełnienie formalności u wychowawcy grupy: pobranie karty obiegowej, uzyskanie potwierdzenia rozliczenia się w poszczególnych komórkach organizacyjnych;
4) dopełnienie formalności wymeldowania w dniu rezygnacji z bursy;
5) złożenie do dyrektora pisemnej rezygnacji z pobytu w bursie oraz wypełnionej karty obiegowej.
§ 21.
1) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny, w szczególności gdy dochód na osobę w rodzinie nie jest większy niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593, ze zm.);
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
§ 22.
1) nawiązuje współpracę z wybranymi organizacjami i instytucjami;
2) zgłasza podmiotom i instytucjom udział młodzieży do pracy jako wolontariusza po uzyskaniu pisemnej zgody ich rodziców lub pisemnej zgody pełnoletniego wychowanka;
3) pełni pieczę nad wolontariuszami zgłoszonymi spośród młodzieży przez bursę.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy bursy
§ 23.
1. W bursie zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
1) wychowawca grupy;
2) wychowawca pełniący obowiązki w porze nocnej.
1) główny księgowy;
2) sekretarz bursy;
3) kierownik administracyjny;
4) specjalista ds. bhp;
5) pracownicy administracji;
6) pracownicy obsługi.
§ 24.
1. Nauczyciel – wychowawca realizuje wychowawcze i opiekuńcze zadania bursy, zgodnie
z jej charakterem określonym w statucie i odpowiada za jakość jej pracy, w tym sposób sprawowania opieki nad wychowankami w zakresie powierzonych mu zadań, odpowiedzialności i uprawnień.
2. Podstawową zasadą pracy wychowawcy jest kierowanie się dobrem młodzieży, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w dorastaniu i osiąganiu dojrzałości.
3. Do zakresu zadań wychowawców bursy należy w szczególności:
1) realizowanie planów pracy bursy w czasie powierzonych mu do realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych;
2) zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa w czasie każdych zajęć organizowanych przez bursę, w tym zakresie:
a) systematyczne kontrolowanie miejsc, w których przebywają wychowankowie pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) bezwzględne przestrzeganie obowiązujących regulaminów, zasad organizacji wycieczek i innych przepisów o organizacji pracy bursy i zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
3) systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania młodzieży: przyczyn trudności w uczeniu się, szczególnych uzdolnień oraz przyczyn problemów w komunikacji;
4) systematyczne kontrolowanie obecności młodzieży w bursie oraz podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności;
5) systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
6) udział w zebraniach i szkoleniach rady pedagogicznej w trakcie roku szkolnego;
7) udział w posiedzeniach zespołu d.s. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania oceny funkcjonowania wychowanków, zaplanowania działań wspierających wychowanków i ich rodziców, a także oceny efektywności podejmowanych działań;
8) udział w pracach zespołów zadaniowych i realizacja powierzonych przez dyrektora zadań dodatkowych;
9) komunikowanie się z rodzicami w sprawach zachowania wychowanków;
10) wspieranie wychowanków w rozwiązywaniu problemów osobistych;
11) organizowanie pomocy wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
12) opieka nad powierzonymi pomieszczeniami bursy oraz troska o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie.
4. Wychowawca zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenia i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w bursie i przez inne instytucje.
§ 25.
1) opieka nad grupą i prowadzenie planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej z wychowankami;
2) zapoznanie się z orzeczeniami i zaświadczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dysfunkcjach, chorobach przewlekłych wychowanka i innych,
o których powinna być powiadomiona placówka, weryfikacja danych, przekazanie informacji odpowiednio w zależności od stwierdzonych problemów lub potrzeb: dyrektora, pielęgniarce szkolnej, wychowawcom pracującym w grupie;
3) udział i organizowanie posiedzeń zespołów ds. pomocy psychologiczno–pedagogicznej;
4) współdziałanie z wychowawcami pracującymi w grupie, uzgadnianie i koordynowanie realizowanych przez nich działań opiekuńczo-wychowawczych;
5) współdziałanie z pedagogami szkół, wychowawcami klas w celu rozpoznawania i zaspakajania indywidualnych potrzeb wychowanków oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach i potrzebach ich dzieci oraz działaniach podejmowanych przez placówkę;
7) włączanie rodziców w realizację programów pracy bursy, w tym w szczególności we wszystkie działania wychowawczo-profilaktyczne oraz bezpieczeństwa wychowanków i ochrony ich zdrowia;
8) kontrolowanie obecności wychowanków w grupie, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec wychowanków nieobecnych w grupie;
9) przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami;
10) współpracowanie z instytucjami służącymi pomocą wychowankowi i jego rodzinie;
11) prowadzenie i uzupełnianie na bieżąco dokumentacji obowiązującej w bursie: uzupełnienie dziennika zajęć wychowawczych, w tym braków w dzienniku wynikających z nieobecności swojej i innych wychowawców, arkuszy informacyjnych o wychowanku bursy, opinii, wypełnianie karty odpisów za wyżywienie wychowanków grupy.
12) zgłaszanie do intendenta nieobecności wychowanka.
§ 26.
1) opieka i troska o stan zdrowia wychowanków oraz czuwanie nad ich bezpieczeństwem podczas ciszy nocnej;
2) przyjmowanie od wychowawców dyżurujących po południu informacji o stanie liczebnym i stanie zdrowia wychowanków, odnotowywanie uzyskanych danych
w zeszycie raportów nocnych;
3) czuwanie nad przestrzeganiem przez wychowanków ciszy nocnej;
4) regularne i systematyczne kontrolowanie sypialń wychowanków i pozostałych pomieszczeń;
5) informowanie rano wychowawców przejmujących dyżur o stanie zdrowia wychowanków i ewentualnych sytuacjach problemowych.
§ 27.
1) wyznacza zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
2) występuje z wnioskami do dyrektora w sprawie dodatków motywacyjnych dla nauczyciela;
3) występuje do dyrektora z wnioskiem o przyznanie nagród i odznaczeń dla nauczycieli;
4) występuje do dyrektora z wnioskiem o zastosowanie kar porządkowych.
§ 28.
1) sprawna organizacja pracy oraz sumienne wykonywanie prac i zadań wpływających na bezpieczeństwo młodzieży;
2) reagowanie na wszelkie przejawy niepożądanych zachowań wychowanków;
3) dbanie o ład i porządek na terenie bursy;
4) niewpuszczanie na teren bursy osób nieuprawnionych.
§ 29.
1) opieka i troska o stan zdrowia wychowanków oraz czuwanie nad ich bezpieczeństwem podczas ciszy nocnej;
2) przyjmowanie od wychowawców dyżurujących po południu informacji o stanie liczebnym i stanie zdrowia wychowanków, odnotowywanie uzyskanych danych
w zeszycie raportów nocnych;
3) czuwanie nad przestrzeganiem przez wychowanków ciszy nocnej;
4) regularne i systematyczne kontrolowanie sypialń wychowanków i pozostałych pomieszczeń;
5) informowanie rano wychowawców przejmujących dyżur o stanie zdrowia wychowanków i ewentualnych sytuacjach problemowych.
§ 30.
Rozdział 6
OCENA FUNKCJONOWANIA WYCHOWANKA
§ 31.
1) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków
2) ) opracowanie planu wychowawczego na dany rok szkolny;
3) dokonywanie okresowej analizy i oceny podejmowanych działań wychowawczych;
4) doskonalenie metod pracy wychowawczej.
1) dyrektor bursy lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu;
2) wychowawca grupy wychowawczej;
3) w miarę potrzeb i możliwości - pedagog lub psycholog oraz inni specjaliści.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki WYCHOWANKA
§ 32.
1) bezpiecznych i higienicznych warunków na wszystkich zajęciach organizowanych przez bursę;
2) prawidłowo zorganizowanego procesu wychowania i opieki, w tym znajomości planów i programów pracy bursy;
3) zrzeszania się w organizacjach działających w bursie oraz organizacjach, stowarzyszeniach, kołach zainteresowań i klubach działających poza terenem bursy potwierdzonego pisemną zgodą rodziców lub pełnoletniego wychowanka;
4) reprezentowania bursy w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i umiejętnościami;
5) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowo-religijnych z poszanowaniem praw i godności osobistej innych osób;
6) zgłaszania wniosków, uwag oraz propozycji dotyczących wszystkich spraw związanych z zamieszkiwaniem w bursie;
7) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
8) otrzymania pomocy w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
9) ochrony własności intelektualnej;
10) wpływania na życie bursy przez działalność w Młodzieżowej Radzie Bursy;
11) udziału w zajęciach organizowanych przez bursę;
12) pomocy wychowawców i dyrektora w przypadku każdej potrzeby;
10) pomocy materialnej i stypendialnej, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
11) zwolnienia z nauki własnej za zgodą rodziców nie częściej niż raz w tygodniu,
12) urządzania pokoju z zachowaniem umiaru i taktu nie niszcząc przy tym ścian i mebli; zmiany wyłącznie za zgodą wychowawcy grupy;
13) korzystania z pomieszczeń i urządzeń bursy w wyznaczonym do tego czasie i zgodnie z ich przeznaczeniem i przepisami bezpieczeństwa;
14) posiadania prywatnego przenośnego sprzętu komputerowego, radiowego zgodnie
z ustalonymi wcześniej z wychowawcą grupy zasadami;
15) odwołania się od decyzji dyrektora.
§ 33.
§ 34.
1) zapoznanie się ze statutem bursy i regulaminami funkcjonującymi w bursie oraz przestrzeganie ich postanowień;
2) punktualne przychodzenie do bursy i aktywne uczestniczenie we wszystkich zaplanowanych dla niego zajęciach ;
3) usprawiedliwienie każdej nieobecności w bursie;
4) systematyczne uczęszczanie na zajęcia szkolne;
5) systematyczne uczenie się i podnoszenie swoich umiejętności, jak najlepsze wykorzystanie czasu i warunków do nauki;
6) odnoszenie się z szacunkiem do wychowanków, wychowawców, pracowników bursy i osób przebywających na terenie bursy;
7) przeciwdziałanie wszelkim przejawom przemocy;
8) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
9) dbanie o porządek i ład na terenie bursy;
10) szanowanie mienia bursy oraz mienia kolegów, wychowawców i innych osób, a w przypadku zniszczenia mienia, usunięcie szkody na własny koszt;
11) zadośćuczynienie za wyrządzone krzywdy i szkody;
12) dbanie o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów;
13) nie uleganie nałogom i przekonywanie innych o ich szkodliwości;
14) przestrzeganie zasad ubioru określonego w statucie;
15) szanowanie symboli państwowych i bursy.
§ 35.
§ 36.
1) picia alkoholu, palenia papierosów, e-papierosów, wszelkich środków tytoniopochodnych oraz zażywania środków odurzających;
2) przebywania na terenie bursy pod wpływem alkoholu oraz środków odurzających;
3) posiadania, dystrybuowania i wnoszenia na teren bursy alkoholu, papierosów, e- papierosów, innych środków tytoniopochodnych, środków odurzających;
4) przyjmowania gości będących pod wpływem alkoholu, środków odurzających oraz wnoszących na teren bursy alkoholu, papierosów, e – papierosów, środków tytoniopochodnych, substancji odurzających oraz treści erotycznych lub nacechowanych przemocą,
5) propagowania środków odurzających;
6) przynoszenia do bursy przedmiotów, materiałów i substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia innych osób;
7) posiadania, przyjmowania lub udostępniania innym wychowankom lekarstw;
8) stosowania jakiejkolwiek formy przemocy;
9) posiadania i rozpowszechniania treści erotycznych i pornograficznych, patotreści oraz nacechowanych brutalnością przekazu;
10) przynoszenia do bursy broni i ostrych narzędzi oraz gadżetów militarnych;
11) dokonywania na terenie bursy transakcji handlowych i paserstwa;
12) grania w gry hazardowe;
13) świadomego wprowadzania w błąd wychowawców bursy i innych pracowników bursy w celu uzyskania nienależnych przywilejów, uprawnień, pozwoleń;
14) ukrywania działań zakazanych, mogących w konsekwencji prowadzić do zagrożenia zasad moralnych, bezpieczeństwa, zdrowia i życia;
15) nagrywania i rozpowszechniania głosu i obrazu osób trzecich;
16) używania na terenie bursy sprzętów stwarzających zagrożenie pożarowe oraz zakłócających funkcjonowanie urządzeń służących zapewnieniu bezpieczeństwa.
17) łamania postanowień statutowych bursy oraz obowiązujących regulaminów bursy.
§ 37.
§ 38.
1. Wychowanek bursy może być nagrodzony za:
1) wzorową i przykładną postawę oraz kulturę osobistą;
2) zaangażowanie w działalność na rzecz bursy w dowolnym jej obszarze, np. kulturalnym, sportowym, samorządowym;
3) wzorową postawę,
4) działalność w Młodzieżowej Radzie Bursy oraz inne osiągnięcia ważne dla społeczności bursy;
5) reprezentowanie bursy i osiągnięcia podnoszące jej prestiż w środowisku lokalnym;
6) za wysokie wyniki w nauce (średnia powyżej 4,0) i dobre zachowanie.
2. Formy nagród dla wychowanków to:
1) pochwała ustna wyrażona przez wychowawcę lub dyrektora;
2) pochwała ustna wyrażona na zebraniu mieszkańców bursy;
3) pochwała pisemna wpisana do zeszytu pochwał, upomnień i nagan;
4) okresowe poszerzenie uprawnień;
5) przyznanie dodatkowych uprawnień w postaci „biletu zaufania” za wysoką średnią ocen (co najmniej 4,0);
6) dyplom uznania;
7) list gratulacyjny dla rodziców z powiadomieniem szkoły;
8) nagroda rzeczowa;
§ 39.
1) upomnienie ustne przez wychowawcę bursy;
2) upomnienie pisemne wpisane do zeszytu pochwał, upomnień i nagan udzielone przez wychowawcę lub dyrektora bursy;
3) nagana pisemna wpisana do zeszytu pochwał, upomnień i nagan udzielona przez wychowawcę lub dyrektora bursy;
4) nagana dyrektora bursy z pisemnym powiadomieniem rodziców;
5) nagana dyrektora bursy z orzeczeniem pobytu warunkowego określonego
w kontrakcie z powiadomieniem rodziców;
6) okresowe ograniczenie wybranych praw mieszkańca, np.: dysponowania czasem wolnym, korzystania z sali telewizyjnej, udziału w zajęciach sportowych, przyjmowania gości.;
7) przeniesienie do innego pokoju;
8) pozbawienie wykonywania funkcji w Młodzieżowej Radzie Bursy;
9) pozbawienie możliwości reprezentowania bursy na zewnątrz i udziału w imprezach rozrywkowych odbywających się w bursie, wycieczkach i zawodach sportowych;
10) czasowe ograniczenie prawa zamieszkania w bursie z możliwością powrotu lub na stałe w zależności od stopnia szkodliwości przewinienia;
11) skreślenie z wychowanka z listy mieszkańców bursy z możliwością:
a) wychowanek może się ubiegać o ponowne przyjęcie do bursy w kolejnym roku szkolnym;
b) z zakazem przyjęcia wychowanka do bursy w kolejnym roku szkolnym.
§ 40.
1) stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu jego samego, wychowawców i innych pracowników oraz mieszkańców bursy;
2) spożywania na terenie bursy alkoholu, papierosów, e – papierosów, wyrobów tytoniopochodnych i środków odurzających;
3) wnoszenia i dystrybuowania na terenie bursy alkoholu, papierosów, e – papierosów, wyrobów tytoniopochodnych i środków odurzających;
4) oglądanie i rozpowszechnianie treści pornograficznych lub nacechowanych brutalnością;
5) naruszenia godności i nietykalności osobistej innych osób w formie przemocy fizycznej lub psychicznej, w tym z użyciem ostrych narzędzi i broni;
6) udowodnienia kradzieży na terenie bursy;
7) dewastacji wyposażenia bursy;
8) samowolnego opuszczenia placówki w godzinach nocnych;
9) przebywania u wychowanka osób postronnych w godzinach nocnych;
10) nierealizowania obowiązku szkolnego lub skreślenia z listy uczniów szkoły;
11) nieobecności nieusprawiedliwionej wychowanka powyżej jednego miesiąca po dwukrotnej pisemnej/telefonicznej prośbie do rodziców lub pełnoletniego wychowanka o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.
Rozdział 9
Współdziałanie BURSY z rodzicami, SZKOŁAMI i środowiskiem lokalnym
§ 41.
2. Współpraca bursy z rodzicami polega na:
1) informowaniu rodziców o postępach, o frekwencji, zachowaniu młodzieży i postępach w nauce;
2) przekazywaniu informacji o pracy bursy;
3) zapraszaniu rodziców na otwarte zajęcia i uroczystości bursy;
4) współudziale rodziców w organizowaniu imprez bursy oraz zagospodarowaniu i urządzaniu pomieszczeń bursy;
5) wzajemnym przekazywaniu sobie istotnych informacji dotyczących dziecka;
6) wspólnym rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem młodzieży;
7) udzielaniu rodzicom porad w sprawach wyboru drogi życiowej przez młodzież.
3. Współdziałanie bursy i rodziców odbywa się poprzez:
1) zebrania ogólne z dyrektorem bursy;
2) zebrania ogólne z wychowawcami grup i zaproszonymi gośćmi;
3) zebrania rady rodziców;
4) kontakt indywidualny z wychowawcą – osobisty, telefoniczny lub drogą elektroniczną z inicjatywy obu stron;
5) korespondencję pisemną z rodzicami w sprawach dotyczących uczniów;
6) pozyskiwanie w ramach ankiet, rozmów opinii i poglądów w sprawach działalności bursy.
§ 42.
§ 43.
1) być otaczani szacunkiem za ich odpowiedzialność jako pierwszych i najważniejszych wychowawców młodzieży, oznacza to poszanowanie ich rodzicielskiej roli
i wynikających z niej obowiązków;
2) do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
3) do uzyskiwania pełnej i rzetelnej informacji o swoim dziecku dotyczącej m.in. zachowania oraz szczególnych uzdolnieniach swoich dzieci;
4) otrzymania opinii wychowawcy na pisemna prośbę złożoną u dyrektora bursy;
5) informacji na temat pomocy psychologiczno‐pedagogicznej przysługującej dziecku;
6) znajomości i opiniowania programu wychowawczo‐profilaktycznego bursy;
7) wglądu w dokumenty dotyczące działalności bursy.
8) współorganizowania z wychowawcami i wychowankami różnych form życia w bursie.
1) wychowywanie swoich dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywanie ich;
2) zapewnienie regularnego przebywania dziecka w bursie i uczęszczani na zajęcia szkolne;
3) wspieranie procesu wychowania i opieki;
4) poświęcanie czasu i uwagi swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki bursy skierowane na osiągnięcie określonych celów wychowania;
5) wstawiennictwo w dniu przyjęcia niepełnoletniego dziecka do bursy, wypełnienie niezbędnych dokumentów;
6) poinformowanie wychowawcy o stanie zdrowia dziecka; w przypadku choroby przewlekłej dostarczenie zlecenia lekarskiego i leków;
7) udział w posiedzeniach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) kontaktowanie się z wychowawcą grupy przynajmniej jeden raz w miesiącu;
9) osobiste stawiennictwo w bursie na wezwanie (pisemne, telefoniczne);
10) bieżące usprawiedliwianie nieobecności dziecka;
11) informowanie o nieobecności dziecka w bursie i przewidywanym terminie powrotu do bursy;
12) zapewnienie dziecku wymaganego wyposażenia oraz dbanie o wygląd zgodny z wymaganiami bursy;
13) bezzwłoczne odebranie dziecka w stanach jego niedyspozycji zdrowotnej;
14) bezzwłoczne odebranie swojego dziecka z bursy w przypadku stwierdzenia, że znajduje się ono pod wpływem alkoholu, środków odurzających, również swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla siebie i innych;
15) pokrycie kosztów zniszczeń na terenie bursy dokonanych przez jego dziecko.
§ 44.
1) przekazanie pedagogom szkół na początku roku szkolnego przez dyrektora bursy wykazu wychowanków będących ich uczniami;
2) kontakty z pedagogami, wychowawcami klas w zakresie uzyskiwania i przekazywania informacji o wychowankach, m.in.; nieobecności w szkole lub bursie, monitorowania postępów w nauce, zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, sytuacjach problemowych występujących w szkole, bursie lub domu rodzinnym.
1) kontakt osobisty wychowawcy grupy lub dyrektora bursy;
2) kontakt telefoniczny wychowawcy grupy lub dyrektora bursy;
3) kontakt pisemny dyrektora bursy.
§ 45.
1) mobilizowanie rodziców do indywidualnego korzystania z porad poradni w określonych przypadkach;
2) organizowanie spotkań pracowników poradni z wychowawcami, rodzicami i wychowankami;
3) organizowanie szkoleń i warsztatów pracowników poradni dla nauczycieli i rodziców;
4) zwracanie się z prośbą do poradni w trudnych i nietypowych sytuacjach dotyczących wychowanków bursy.
§ 46.
Rozdział 9
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU WYCHOWANIA i opieki
§ 47.
1) księgę wychowanków;
2) teczki osobowe wychowanków;
3) księgę protokołów posiedzeń rady pedagogicznej bursy;
4) księgę uchwał rady pedagogicznej bursy;
5) inną potrzebną dokumentację zatwierdzoną przez radę pedagogiczną.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 48.
§ 49.
§ 50.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych w Głogowie