Zarządzenia Dyrekcji

ZARZĄDZENIE NR 16/2011 DYREKTORA ZEPOŁU PLACÓWEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZYCH W GŁOGOWIE z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie wprowadzenia procedury udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu na terenie Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie

 

 

ZARZĄDZENIE NR 16/2011

DYREKTORA ZEPOŁU PLACÓWEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZYCH W GŁOGOWIE

z dnia 28 listopada 2011 r.

 

w sprawie wprowadzenia procedury udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu na terenie Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie

 

Na podstawie ustawy z dn. 13 lipca 2010r, zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010r , Nr 125, poz. 842) i  rozporządzenia Rady ministrów z dnia 13 września 2011r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”                 ( Dz.U.z 2011, Nr 209, poz.1245)

 

 

 

postanawia się :

 

§ 1.

 

Wprowadzam  do  zastosowania  Procedurę udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu na terenie Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie  stanowiącą  załącznik  nr  1  do  niniejszego  zarządzenia

 

 

§ 2.

Nadzór nad wykonywaniem Zarządzenia powierzam wicedyrektorom placówki.

 

 

§ 3.

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Marta Greber

Dyrektor ZPSW w Głogowie

 

                                                                                                      

Załączniki do zarządzenia:

 

1. Procedura udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu na terenie Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie  – załącznik 1

 

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 16/2011

 

 

 

   

PROCEDURA

Nr procedury

 

 

 

Procedura udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu na terenie

 Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie

 

 

 

 

1.0    Cel procedury.

 

Celem niniejszej procedury  jest wskazanie zasad postępowania nauczyciela i dyrektora placówki w przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka.

2.0    Zakres procedury i ogólne zasady organizacji

 

  1. Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Zespole Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie.
  2. Nadzór nad prowadzeniem przypadku dziecka krzywdzonego sprawuje dyrektor i wicedyrektorzy placówki udzielając wsparcia i pomocy osobom bezpośrednio zaangażowanym w pomoc.
  3. Koordynatorem pomocy dziecku krzywdzonemu jest psycholog/pedagog szkolny.
    W sytuacji prowadzenia dużej liczby przypadków lub ich złożoności i wielu działań, dyrektor, wicedyrektor  mogą zadanie koordynacji kolejnych powierzyć innej osobie, przy czym nadal pozostają one w ogólnym rejestrze prowadzonym przez pedagoga.
  4. Zasadą udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu przez placówkę jest interdyscyplinarna współpraca zespołowa ograniczona do osób pracujących z dzieckiem.
  5. Rejestr wszczętych procedur „Niebieska Karta” prowadzi sekretariat uczniowski właściwy dla danego ucznia/wychowanka.
  6. Dokumentację związaną ze wszczętymi procedurami „ Niebieskiej Karty” prowadzi i przechowuje pedagog szkolny.
  7. Wzór „Niebieskiej Karty” stanowi załącznik 1 do procedury

 

 

3.0    Tryb postepowania

 

Wszczęcie procedury:

  1. Każdy pracownik placówki, który zauważy lub podejrzewa u ucznia symptomy krzywdzenia, jest zobowiązany zareagować – jeśli to konieczne, udzielić pierwszej pomocy oraz przekazać informację o zaobserwowanym zdarzeniu pedagogowi szkolnemu lub wychowawcy przekazując pisemną notatkę zawierającą istotne informacje dotyczące: wyglądu, stanu, dolegliwości oraz zachowania dziecka, cytaty jego wypowiedzi oraz podjęte działania.
  2. W przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec dziecka, szkoła wszczyna procedurę „Niebieskich Kart” uruchamiając tym samym interwencję w środowisku ucznia.
  3. Podstawą udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu jest podmiotowy kontakt (w tym nie zmuszanie go do potwierdzenia naszych podejrzeń) oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa, najlepiej we współpracy z rodzicami lub, jeśli nie jest to możliwe – poprzez interwencję prawną oraz działania instytucjonalne.
  4. W sytuacji poważnego zagrożenia bezpieczeństwa dziecka należy NATYCHMIAST przesłać zawiadomienie o sytuacji dziecka do sądu rejonowego wydział rodzinny i nieletnich lub zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury rejonowej – faxem, a następnie listem poleconym. Jeśli zachodzi bezpośrednie zagrożenie życia dziecka i nie ma czasu na powiadomienie sądu, należy NATYCHMIAST skontaktować się z policją. Jeśli powrót do domu nie będzie dla dziecka bezpieczny, zostanie zawieziony do placówki opiekuńczej lub interwencyjnej wskazanej przez właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie.
  5. Podejmowane działania powinny opierać się na diagnozie dziecka i jego sytuacji (opartej na informacjach od pracujących z nim nauczycieli, personelu niepedagogicznego, ewentualnie na innych dostępnych danych, np. pochodzących od specjalistów poradni, z zespołu interdyscyplinarnego (wywiadu z rodzicami), z zespołu ds. organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej i  powinny być monitorowane oraz prowadzone do czasu uzyskania poprawy sytuacji dziecka.

 

Zadania pracowników placówki

 

Dyrektor placówki m.in.:

  1. W porozumieniu z pedagogiem szkolnym występuje oficjalnie do sądu rodzinnego i prokuratury, ośrodka pomocy społecznej z zawiadomieniem o zagrożeniu dziecka krzywdzeniem, zawiera porozumienia z innymi instytucjami i placówkami w sprawie współpracy interdyscyplinarnej.
  2. Składa zażalenie na postanowienie prokuratora o odmowie wszczęcia śledztwa w sprawie podejrzenia przemocy wobec dziecka ze strony rodziców (w przypadku jeśli reprezentując szkołę podpisał zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa).
  3. Ma wpływ na rozpoznawanie zaniedbań wobec dzieci oraz zapobieganie im poprzez kontrolowanie wykonywania obowiązków przez rodziców w zakresie zgłoszenia dziecka do szkoły i zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne, współdziałanie z rodzicami w zakresie zapewnienia warunków umożliwiających przygotowanie się dziecka do zajęć.
  4. Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w czasie zajęć uczniom i nauczycielom (np. traktowanie innych z szacunkiem, reagowanie na łamanie zasad).
  5. Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym, ułatwiając im np. możliwość konsultacji trudnych przypadków ze specjalistami, wspiera, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc w rodzinie wobec dziecka.
  6. Wnioskuje o świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym – stypendium szkolne lub zasiłek szkolny.
  7. Organizuje pomoc psychologiczno‐pedagogiczną.
  8. Odpowiada  za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
  9. Jako funkcjonariusz publiczny, w przypadku niedopełnienia obowiązków w zakresie m.in. pomocy dziecku krzywdzonemu, ponosi odpowiedzialność karną (art. 231 K.k).

 

Psycholog/pedagog szkolny

 

W sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka:

 

  1. Udziela bezpośredniej pomocy dziecku jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie (np. w sytuacji obrażeń na ciele – pod nieobecność pielęgniarki szkolnej organizuje pomoc medyczną wzywając karetkę pogotowia lub jeśli stan zdrowia dziecka nie kwalifikuje się do jej wezwania karetki, wysyła faxem wniosek do sądu rejonowego wydział rodzinny i nieletnich z prośbą o wydanie zgody na poddanie dziecka badaniu lekarskiemu bez wiedzy i zgody rodziców i ewentualnie (także jeśli uzyskanie zgody nie jest możliwe natychmiast) – odprowadza dziecko do lekarza pediatry prosząc o dokonanie opisu stanu dziecka (zaświadczenie może być dowodem w sprawie o krzywdzenie).
  2. Zbiera informacje o dziecku w celu wstępnego zdiagnozowania jego sytuacji, szczególności o tzw. czynnikach ryzyka, ponadto dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją, kto jest sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z dzieckiem, jak często i od jak dawna dziecko jest krzywdzone, informacje o zachowaniach pozostałych członków rodziny wobec dziecka, relacjach jakie ma dziecko z osobą rodzica niekrzywdzącego, o osobach wspierających je, informacje o innych czynnikach towarzyszących przemocy – np. uzależnieniu od alkoholu rodziców
  3. Przeprowadza we współpracy z wychowawcą oraz innymi osobami zaangażowanymi w pomoc dziecku, ocenę zagrożenia dziecka przemocą.
  4. Zbiera materiały związane z sytuacją dziecka, opisy jego zachowań, wyglądu.
  5. Zabezpiecza dowody, przy czym ocena ich wiarygodności nie należy do jego zadań.
  6. Współpracuje z wychowawcą stale obserwującym dziecko, psychologiem.
  7. Pomaga organizować pomoc materialną uczniom zagrożonym zaniedbaniem, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
  8. Współpracuje z dyrektorem i wicedyrektorem w podejmowaniu interwencji:

a)       informuje dyrektora szkoły o każdym przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie, w szczególności gdy współwystępują problemy zdrowotne i higieniczne;

b)      uruchamia procedurę „Niebieskich Kart” poprzez wypełnienie formularza „Niebieskiej Karty”, który następnie przekazywany jest przewodniczącemu gminnego zespołu interdyscyplinarnego;

c)      może uczestniczyć w pracach gminnego interdyscyplinarnego zespołu roboczego.

  1. Koordynuje na terenie szkoły pracę z przypadkiem, monitoruje sytuację dziecka poprzez kontakt z wychowawcą, nauczycielami, także pracownikami niepedagogicznymi – dbając jednocześnie o zapewnienie poufności i nie włączanie osób nie związanych z pracą nad konkretnym przypadkiem.
  2. Współpracuje ze specjalistami – z poradni specjalistycznych, do których kierowane jest dziecko lub jego rodzince, z zespołu interdyscyplinarnego.
  3. Informuje rodziców o podjętych działaniach na rzecz dziecka, w tym m.in. kontakcie z zespołem interdyscyplinarnym i podjętych przez ten zespół decyzjach oraz zaleceniach/propozycjach działań dla rodzica;
  4. Konsultuje prowadzone sprawy ze specjalistami (superwizorami, prawnikami) w poradniach specjalistycznych.

 

Wychowawca

 

W sytuacji gdy podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone:

  1. Udziela bezpośredniej pomocy dziecku jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie (np. w sytuacji obrażeń na ciele – pod nieobecność pielęgniarki szkolnej organizuje pomoc medyczną wzywając karetkę pogotowia lub jeśli stan zdrowia dziecka nie kwalifikuje się do jej wezwania, wysyła faxem wniosek do sądu rejonowego wydział rodzinny i nieletnich z prośbą o wydanie zgody na poddanie dziecka badaniu lekarskiemu bez wiedzy i zgody rodziców i ewentualnie (także jeśli uzyskanie zgody nie jest możliwe natychmiast) – odprowadza dziecko do lekarza pediatry prosząc o dokonanie opisu stanu dziecka (zaświadczenie może być dowodem w sprawie o krzywdzenie.
  2. Kontaktuje się z psychologiem/pedagogiem przekazując mu informacje o swoich obserwacjach.
  3. Swoje spostrzeżenia zapisuje i włącza do indywidualnej dokumentacji ucznia, dziennika wychowawczego lub kart obserwacji.
  4. Współpracuje z psychologiem/pedagogiem ustalając plan pomocy dziecku.
  5. Systematycznie monitoruje sytuację dziecka obserwując ewentualne zmiany jego zachowania, zamieszczając opisy w indywidualnej dokumentacji ucznia.
  6. Udziela dziecku wsparcia na wszystkich etapach pomocy.

 

Pielęgniarka szkolna

 

W sytuacji gdy podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone:

 

  1. Udziela bezpośredniej pomocy dziecku jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie oraz organizuje pomoc medyczną.
  2. Jeśli zauważy na ciele dziecka siniaki, wybroczyny lub inne objawy przemocy fizycznej, opisuje je w karcie zdrowia dziecka (w jego dokumentacji badań i czynności uzupełniających): rozmiar, rozmieszczenie, kolor, wielkość itp. Nie wpisuje swoich wniosków z badania dziecka. Tak sporządzony opis jest dowodem w sądzie. Oryginał dokumentacji dziecka jest udostępniany jedynie na wniosek sądu.
  3. Wpisuje w karcie także nazwisko osoby, która przyprowadziła dziecko wówczas, gdy dziecko z obrażeniami zostało zgłoszone przez innego pracownika szkoły.
  4.  Kontaktuje się z psychologiem/pedagogiem i wychowawcą dziecka zgłaszając informacje o swoich podejrzeniach i obserwacjach.
  5.  Może kontaktować się z rodzicami dziecka w przypadku stwierdzenia zaniedbań zdrowotnych i higienicznych (m.in. wszawicy, próchnicy). Jeśli rodzice nie są zainteresowani współpracą na rzecz poprawy sytuacji dziecka, sporządza notatkę służbową z opisem stanu dziecka i podjętych przez siebie działań oraz reakcji rodziców. Notatkę przekazuje psychologowi/pedagogowi szkolnemu.

 

Nauczyciel,  nauczyciel świetlicy, logopeda, doradca zawodowy, pracownik biblioteki, osoby prowadzące zajęcia dodatkowe

 

W sytuacji gdy podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone:

 

  1. Kontaktują się z jego wychowawcą i psychologiem/pedagogiem, przekazując im pisemne informacje o swoich podejrzeniach i obserwacjach. Jeśli kontakt danego dnia nie jest możliwy – zapisują wiernie stwierdzone fakty w formie notatki służbowej i przekazują niezwłocznie dnia następnego.
  2. Biorą udział w monitorowaniu sytuacji dziecka oraz jeśli istnieje taka potrzeba, w opracowaniu wspólnie z psychologiem, pedagogiem szkolnym i wychowawcą planu pomocy dziecku.

 

Pracownicy obsługi i administracji

 

W  sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka:

 

  1. Kontaktują się z jego wychowawcą i psychologiem/pedagogiem, przekazując im informacje o swoich podejrzeniach i obserwacjach. Jeśli kontakt danego dnia nie jest możliwy – zapisują wiernie stwierdzone fakty w formie notatki służbowej i przekazują niezwłocznie dnia następnego.
  2. 2.       Każdy z pracowników placówki powinien dołożyć wszelkich starań by zachować wrażliwość
    i uważność na potrzeby dziecka, a udzielając mu wsparcia i ochrony przed przemocą nie utrzymywać jego sprawy w tajemnicy (lecz poinformować je, że w związku z powagą sprawy, włączy do pomocy inne zaufane osoby)

 

Odpowiedzialność prawna:

 

 Odpowiedzialność nauczycieli, wychowawców, innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników nie będących nauczycielami za pomoc dzieciom krzywdzonym wynika również z innych przepisów prawa ‐ m.in. Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162, Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, art. 12, Kodeksu postępowania  cywilnego – art. 572, Konwencji o Prawach Dziecka.


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.11.2011
Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marta Greber
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 kwietnia 2012 11:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marta Greber
Ilość wyświetleń: 5332
12 lipca 2012 08:09 (Marta Greber) - Zmiana danych dokumentu.
30 kwietnia 2012 11:16 (Marta Greber) - Dodanie dokumentu.