Statut
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
im. Marii Konopnickiej w Głogowie
TEKST JEDNOLITY
Na podstawie § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 52 poz. 466 ze zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2005 r. Nr 52 poz. 467) w celu dostosowania organizacji i zasad działania ośrodka do obowiązujących przepisów Rada Pedagogiczna uchwala co następuje:
Rozdział I
Nazwa i zadania ośrodka
§ 1.
§ 2.
§ 3.
1) zapewnia bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej, zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć opiekuńczo-wychowawczych;
2) zapewnia opiekę w czasie pobytu wychowanków w Ośrodku kadry pedagogicznej pracowników niepedagogicznych;
3) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka dokonywaną nie rzadziej niż raz w roku przez nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi;
5) organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego w przedszkolu ,w szkole oraz w grupach wychowawczych w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków oraz zdobycie wiedzy ogólnej w miarę indywidualnych możliwości wychowanków;
6) realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej, w szczególności kształtuje właściwe postawy społeczne przez codzienne, bezpośrednie przebywanie ze sobą oraz organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych;
7) umożliwia dzieciom i młodzieży udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych, w tym w zajęciach rewalidacyjnych, usprawniających ruchowo, przygotowujących do samodzielności oraz udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych;
8) przygotowanie zawodowe w ramach zajęć edukacyjnych z praktycznej nauki zawodu,
9) prowadzenie działalności opiekuńczej i wychowawczej w internacie, mającej na celu przygotowanie do samodzielności w życiu społecznym,
10) udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach rewalidacyjnych, usprawniających ruchowo, w tym przygotowujących dzieci i młodzież do samodzielności w życiu społecznym;
11) odpowiednie warunki do nauki i zabawy, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
12) prowadzi działania edukacyjne i profilaktyczno-wychowawcze w środowisku lokalnym.
13) udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych - prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: kół zainteresowań, zajęć sportowych, turystycznych;
14) organizuje nauczania indywidualnego dla uczniów , w stosunku do których poradnie psychologiczno-pedagogiczne orzekły taką formę kształcenia;
15) integrację ze środowiskiem rówieśniczym;
2. Ośrodek:
1) udziela pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju i przygotowaniu ich do nauki szkolnej, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych;
2) wspomaga rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych, w szczególności przez organizowanie konsultacji, zajęć psychoedukacyjnych, warsztatów umiejętności i grup wsparcia;
3) współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania trudnych problemów dydaktyczno-wychowawczych dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół;
4) prowadzi działania edukacyjne i profilaktyczno-wychowawcze w środowisku lokalnym.
5) Opracowuje i realizuje indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne w szkołach specjalnych działających w ośrodku.
3.Ośrodek realizuje swoje zadania poprzez:
1) zintegrowaną działalność rewalidacyjną nauczycieli, wychowawców i pozostałych pracowników;
2)współdziałanie ze środowiskiem rodzinnym i organizacjami społeczno-kulturalnymi w celu zapewnienia dzieciom udziału w życiu społecznym i kulturalnym;
3) współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi;
4) współdziałanie z innymi placówkami oświatowymi;
5) współdziałanie z placówkami służby zdrowia.
§ 4.
1) Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym oraz dla Dzieci z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi.
2) Szkoła Podstawowa Nr 5 - szkoła podstawowa specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym;
3) Szkoła Podstawowa Nr 8 - szkoła podstawowa specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim;
1) Gimnazjum Nr 7 - gimnazjum specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim;
2) Gimnazjum Nr 8 - gimnazjum specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym;
3) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna - szkoła zawodowa dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim;
4) Szkoła Przysposabiająca do Pracy – szkoła przysposabiająca do pracy specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim ze sprzężeniami.
Rozdział II
Organizacja ośrodka
§ 5.
1) na zajęciach edukacyjnych w przedszkolu,
2) na zajęciach edukacyjnych w szkołach,
3) na zajęciach nauczania indywidualnego,
4) poprzez oddziały klasowe powierzane opiece nauczyciela zwanego wychowawcą,
5) w ramach zajęć opiekuńczo – wychowawczych prowadzonych grupach wychowawczych,
6) w ramach zajęć pozalekcyjnych: sportowych, kulturalnych, turystycznych,
7) na zajęciach rewalidacyjnych i specjalistycznych prowadzonych przez logopedę, rehabilitanta, socjoterapeutę, psychologa i pedagoga,
8) w zespołach wyrównawczych i kołach zainteresowań,
9) poprzez pracę organizacji młodzieżowych działających na terenie Ośrodka.
11. Ośrodek może wprowadzać innowacje pedagogiczne i eksperymenty. Forma wprowadzenia innowacji powinna być zgodna z aktualnymi przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
12.Podjęcie działalności w ośrodku przez stowarzyszenie lub inną organizację działającą na rzecz dzieci i młodzieży lub wspierającą działalność wychowawczą ośrodka wymaga uzyskania zgody dyrektora ośrodka, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
Rozdział III
Organy i struktura organizacyjna ośrodka
§ 6.
1. Organami ośrodka są:
1) dyrektor,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd wychowanków.
2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i statutem Ośrodka/
§ 7.
1. Do zadań dyrektora Ośrodka należy:
1) kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie ją na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz opieki nad dziećmi;
3) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego zgodnie z przepisami Konwencji Praw Dziecka,
4) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, nauki, wychowania i opieki oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego wychowanków;
6) opracowanie arkusza organizacji Ośrodka i przedstawienie go do zatwierdzenia przez organ prowadzący;
7) kierowanie pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
8) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;
9) wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym fakcie organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
10) współpraca z radą rodziców i samorządem wychowanków,
11) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym ośrodka oraz prowadzenie działalności mającej na celu pozyskiwanie dodatkowych środków,
12) dysponowanie środkami finansowymi ośrodka, w tym zaciąganie zobowiązań w imieniu i na rzecz ośrodka do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji jednostki zgodnie z jej rocznym planem finansowym z zachowaniem przeznaczenia powyższych środków wynikających z postanowień powyższego planu,
13) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, terminowe przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji,
14) ustalenie pracowników odpowiedzialnych materialnie i służbowo za powierzony majątek,
15) zorganizowanie kontroli wewnętrznej,
16) sprawowanie funkcji kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych w Ośrodku nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami a w szczególności decydowania w sprawach:
17) zatrudnianie i zwalnianie pracowników ;
18) powoływanie i odwoływanie zastępców dyrektora, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej oraz określanie ich zakresu obowiązków służbowych,
19) ustalanie zakresu czynności poszczególnych pracowników,
20) przyznawanie nagród i wymierzania kar porządkowych pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom Ośrodka,
21) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Ośrodka;
22) podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych z zachowaniem warunków określonych przepisami.
23) skreślanie z listy uczniów, wychowanków po podjęciu stosownej uchwały przez radę pedagogiczną i po zasięgnięciu opinii samorządu szkolnego, w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów lub wychowanka,
24) dyrektor ośrodka podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
25) dyrektor ośrodka podaje do publicznej wiadomości, do dnia 31 sierpnia, szkolny zestaw programów nauczania, które będą obowiązywać w nowym roku szkolnym;
26) dyrektor ośrodka stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej ośrodka;
27) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor ośrodka ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas wymiar godzin odpowiednio:
1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2) zajęć rewalidacyjnych dla poszczególnych uczniów niepełnosprawnych;
3) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone;
4) zajęć religii lub etyki;
5) zajęć wychowania do życia w rodzinie.
3.Dyrektor ośrodka ustala w każdym roku szkolnym wymiar godzin do dyspozycji dyrektora z uwzględnieniem art. 42 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. -Karta Nauczyciela.
4. Dyrektor ośrodka może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o przyznanie nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału ( grupy międzyoddziałowej lub międzyklasowe) w danym roku szkolnym na okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
5.Dyrektor ośrodka, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców może wprowadzić dodatkowe zajęcia, dla których nie jest ustalona podstawa programowa.
6.Dyrektor ośrodka odpowiedzialny jest za:
1) powierzony majątek jednostki i należyte zabezpieczenie go przed kradzieżą i dewastacją,
2) opracowanie rocznych planów finansowych ośrodka i przedłożenie ich do zatwierdzenia przez organ prowadzący placówkę w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania,
3) wydatkowanie środków publicznych na realizację zadań w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów,
4) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
5) właściwą gospodarkę kasową i drukami ścisłego zarachowania,
6) realizację instrukcji obiegu dokumentów, zakładowego planu kont oraz prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej środków trwałych i wyposażenia jednostki,
7) rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań.
7. Dyrektor ośrodka wyłaniany jest w drodze konkursu, w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
8.Stanowisko dyrektora ośrodka powierza i odwołuje z niego Zarząd Powiatu Głogowskiego.
9. Dyrektor jednoosobowo reprezentuje placówkę na zewnątrz.
10.W ramach reprezentacji, o której mowa w ust. 5, dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi ośrodka w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz ośrodka do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji jednostki zgodnie z jej rocznym planem finansowym, z zachowaniem przeznaczenia powyższych środków zgodnie z planem.
§ 8.
1) zatwierdzanie planów pracy Ośrodka,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmuje decyzje, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu,
4) zatwierdzanie skreśleń z listy wychowanków,
5) zatwierdzenia skreśleń z listy uczniów,
6) zatwierdzanie wniosków dotyczących rekwalifikacji wychowanków, przeniesienia na inny kierunek lub do innej placówki,
7) przygotowanie i zatwierdzenie projektu statutu Ośrodka oraz regulaminów placówki, grup wychowawczych oraz zmian w tych dokumentach,
8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
9) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
10) podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia zmian kierunków kształcenia zawodowego,
11) zatwierdzanie wniosków wychowawców w sprawie przyznawania kar i nagród dla wychowanków.
9.Do zadań opiniodawczych rady pedagogicznej należy:
1) opiniuje programy z zakresu kształcenia ogólnego i zawodowego przed dopuszczeniem do użytku szkolnego;
2) opiniuje zestaw przedmiotów realizowanych w szkole w zakresie rozszerzonym;
3) wprowadzenie do szkolnego planu nauczania dodatkowych przedmiotów, dla których nie jest ustalona podstawa programowa;
4) opiniowanie organizacji pracy ośrodka w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkołach oraz harmonogramu pracy grup wychowawczych;
5) opiniowanie projektu finansowego ośrodka;
6) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;
7) opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach dodatkowych czynności
w ramach zasadniczego wynagrodzenia oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych;
8) opiniowanie szkolnych programów rozwojowych realizowanych w ramach projektów finansowanych ze środków unijnych.
10.Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w placówce.
11.W przypadkach określonych w ustępie 9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.
12.Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
13.Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
14.Członkowie Rady Pedagogicznej są obowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, a w szczególności gdy wymaga tego dobro ucznia.
§ 9.
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust.4, oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 3 pkt 1, do rady rodziców ośrodka.
6. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów ośrodka, organu prowadzącego ośrodek oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
7. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a.programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b.programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania ośrodka;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora ośrodka.
8. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych ośrodka,
2) opiniowanie szkolnego zestawu programów i szkolnego zestawu podręczników,
3) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, z którymi zapoznani są na pierwszym zebraniu,
4) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce, zachowania i innych spraw związanych z pobytem dziecka w ośrodku oraz przygotowaniem do samodzielnego życia,
5) uzyskiwania informacji w sprawach wychowania, dalszego kształcenia i usamodzielniania swych dzieci,
6) wspomagania rodziców w ich funkcji wychowawczej,
7) wyrażania opinii na temat pracy ośrodka i jego organów,
8) występowanie z wnioskami dotyczącymi pracy ośrodka do dyrekcji lub organu prowadzącego,
9) w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust.5
§ 10.
1) prawo do zapoznania się z programami, ich treścią, stawianymi wymaganiami, kryteriami ocen z zajęć edukacyjnych i zachowania,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do wpływu na organizację życia w ośrodku umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania zainteresowań,
4) prawo do redagowania własnej gazetki szkolnej,
5) prawo do zamieszczania własnych informacji na stronie internetowej ośrodka,
6) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem ośrodka,
7) prawo do wyboru opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej, prawo do wyrażania opinii w sprawie skreślenia z listy uczniów.
3. Tryb wybierania oraz zasady działania samorządu wychowanków określa regulamin.
Rozdział IV
Pracownicy ośrodka
§ 11.
1) pracowników pedagogicznych: nauczycieli, wychowawców, logopedę, pedagoga, psychologa, bibliotekarza,
2) pracowników samorządowych na stanowiskach: kierowniczych, urzędniczych, pomocniczych.
2. W Ośrodku do obowiązków pracowników samorządowych ( administracji i obsługi) należy:
1) rzetelne wykonywanie obowiązków zgodnie z przydziałem czynności;
2) przestrzeganie regulaminu pracy;
3) poszanowanie mienia szkolnego;
4) przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
5) rzetelne wykonywanie bieżących poleceń dyrektora;
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
3. W celu zapewnienia uczniom warunków bezpieczeństwa pracownicy administracji i obsługi w wykonywaniu swoich zadań służbowych uwzględniają:
1) sprawną organizację pracy oraz sumienne wykonywanie prac i zadań wpływających na stan bezpieczeństwa uczniów;
2) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) reagowanie na wszelkie przejawy niepożądanych zachowań uczniów poprzez zgłaszanie tych zachowań dyrektorowi lub nauczycielom;
4) odpowiedzialne pełnienie dyżurów na korytarzu na parterze, zamykanie drzwi wejściowych do budynków Ośrodka na czas trwania lekcji;
5) dbanie o ład i porządek w trakcie wchodzenia i wychodzenia uczniów z Ośrodka ;
6) niewpuszczanie na teren szkoły osób nieuprawnionych.
§ 12.
1) poznawanie warunków życia i stanu zdrowotnego wychowanków,
2) systematyczna konsultacja z rodzicami, lekarzem, pedagogiem, psychologiem dotycząca psychofizycznego rozwoju wychowanka,
3) tworzenie warunków wspomagających rozwój wychowanków oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie.
3.W tym celu wychowawca:
1) otacza opieką indywidualną każdego wychowanka,
2) współdziała z innymi nauczycielami i wychowawcami internatu oraz pedagogiem i psychologiem, koordynując wspólne działania wychowawcze, szczególnie w przypadku konieczności indywidualnej opieki nad wychowankiem,
3) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia klasowego oraz ustala treści i formy lekcji wychowawczych
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia ich potrzeb opiekuńczo-wychowawczych oraz informuje rodziców o osiągnięciach w nauce i zachowaniu wychowanków.
4. Nauczyciele i wychowawcy prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą, rewalidacyjną i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość pracy i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów i wychowanków.
5.Do zadań nauczycieli należą w szczególności :
1) wybiera program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,
2) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów i wychowanków,
3) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
5) bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów oraz poszanowanie ich godności osobistej,
6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
7) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
8) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
9) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz przestrzeganie tajemnicy obrad rady,
10) realizację zadań związanych z organizacją pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym określenie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego dla każdego ucznia, modyfikowanie ich w miarę potrzeb oraz dokonywanie oceny poziomu funkcjonowania ucznia co najmniej raz w roku.
11) prowadzenie dokumentacji szkolnej.
6.Nauczyciel, wychowawca grup wychowawczych oraz nauczyciele specjaliści wykonują zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę z uwzględnieniem następujących zasad:
1) sprawdza, czy warunki panujące w klasie lub w innym pomieszczeniu do prowadzenia zajęć, nie zagrażają bezpieczeństwu uczniów (stan szyb w oknach, instalacji elektrycznej, mebli szkolnych itp.);
2) w trakcie trwania lekcji lub innych zajęć edukacyjnych nie pozostawia uczniów bez opieki;
3) może zwalniać uczniów/wychowanków do toalety pojedynczo;
4) w trakcie przerw aktywnie pełni dyżur według ustalonego harmonogramu;
5) zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy przeciwpożarowe;
6) wycieczki oraz wyjścia poza teren Ośrodka organizuje z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa uczniów określonych w przepisach szczegółowych;
7) w trakcie kontaktów bieżących z uczniami zawsze reaguje na wszelkie przejawy zachowań, które mogą zagrażać zdrowiu lub życiu uczniów.
7.Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze i zespoły przedmiotowe.
8. Do zadań zespołów należy :
1) opracowanie programów edukacyjnych w tym programów indywidualnych dla uczniów,
2) współpraca nauczycieli w celu uzgodnienia sposobów realizacji programów,
3) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
4) opracowanie i opiniowanie planów, programów i innowacji,
5) mierzenie jakości pracy,
6) opracowanie kryteriów oceniania,
7) organizowanie i dbałość o pracownie,
8) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.
9. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zm.).
10. Organ prowadzący Ośrodek i dyrektor Ośrodka są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 13.
1) dyrektor
2) wicedyrektor ds. pedagogicznych
3) główny księgowy.
2.W przypadku zwiększenia liczby wychowanków lub rozszerzenia zadań ośrodka mogą być, tworzone inne stanowiska kierownicze zgodnie z obowiązującymi przepisami i za zgodą organu prowadzącego.
3.Osoby, którym powierza się stanowiska kierownicze powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne. Wymóg ten nie dotyczy ostatniego stanowiska wymienionego w ust.1 p.3
4.Głównego księgowego powołuje i odwołuje dyrektor ośrodka po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego.
Rozdział V
Organizacja nauczania i wychowania
§ 14.
Do szkół prowadzonych przez ośrodek mogą uczęszczać uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem zakwalifikowani do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz skierowana do ośrodka przez organ prowadzący.
§ 15.
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) listę pracowników w tym zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Ośrodek;
4) kwalifikacje nauczycieli oraz przewidywany awans zawodowy;
5) liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych;
6) liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego ośrodka z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwania rodziców, ustala się rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz harmonogram pracy grup w placówce.
5. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad dana grupa przedszkolną lub grupą wychowawczą, ustalają dla tej grupy szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań wychowanków.
6.Ramowy rozkład dnia każdego oddziału przedszkolnego określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
7. Zajęcia dydaktyczne, zajęcia opiekuńczo – wychowawcze, zajęcia specjalistyczne i zajęcia rewalidacyjne są organizowane przez pięć dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku. Zajęcia opiekuńczo – wychowawcze, zajęcia specjalistyczne i zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia pozalekcyjne mogą być organizowane w soboty, w porozumieniu z rodzicami i za zgodą dyrektora placówki.
8.Zajęcia opiekuńczo – wychowawcze mogą być organizowane w okresie ferii zimowych i wakacji w porozumieniu z organem prowadzącym.
§ 16.
1) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w grupie przedszkolnej od 6 do 10 dzieci;
2) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w grupie przedszkolnej od 2 do 4 dzieci,
3) w przypadku braku możliwości stworzenia oddziału przedszkolnego dla dzieci upośledzonych umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym dopuszcza się możliwość włączenia tych dzieci do oddziału dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi z zastrzeżeniem pkt. 2;
4) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim od 10 do 16,
5) w przypadku , gdy u co najmniej 1 ucznia występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów obniża się o 2,
6) dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym od 6 do 8,
7) w uzasadnionych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgodę na obniżenie liczby uczniów,
8) liczba uczniów nie może być mniejsza od minimum normy i większa od górnej granicy.
3. Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym pozostaje uczniem określonego oddziału klasowego.
4.Każdy oddział w danym roku szkolnym powierzony jest opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą klasy”. Wskazane jest, aby wychowawca klasy sprawował tę funkcję przez cały okres pobytu wychowanka na danym etapie edukacyjnym.
5. Każdy grupa wychowawcza w danym roku szkolnym powierzona jest opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą grupy”. Wskazane jest, aby wychowawca grupy sprawował tę funkcję przez cały okres pobytu wychowanka w ośrodku.
6.Na uzasadniony wniosek uczniów i ich rodziców obowiązki wychowawcy klasy/grupy wychowawczej mogą być powierzone innemu nauczycielowi także w ciągu roku szkolnego, jeżeli 2/3 rodziców lub uczniów uważa, że wychowawca nie sprawia należytej opieki, odmawia pomocy i jego stosunek jest lekceważący lub obraźliwy. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor ośrodka.
7. Umotywowane wnioski powinny mieć formę pisemną.
8. Dyrektor ośrodka, po zasięgnięciu opinii rady rodziców udziela pisemnej odpowiedzi w ciągu 14 dni.
9. Od decyzji dyrektora rodzice mogą odwołać się do organu nadzorującego ośrodek.
10.Zadania i obowiązki wychowawcy klasy określa regulamin szkoły.
§ 17.
§ 18.
1) godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
2) w systemie klasowo - lekcyjnym, godzina lekcyjna trwa 45 min. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć , o ile będzie to wynikać z założeń prowadzonego eksperymentu lub innowacji pedagogicznej;
3) w grupach tworzonych z poszczególnych oddziałów, z zachowaniem zasad podziału na grupy , opisanych w niniejszym statucie;
4) w strukturach międzyoddziałowych, tworzonych z uczniów z tego samego etapu edukacyjnego: zajęcia z języków obcych ,religii, etyki, przedmiotów zawodowych dla danych specjalizacji zawodowych, zajęcia wychowania fizycznego, zajęcia artystyczne, techniczne;
5) w strukturach międzyklasowych, tworzonych z uczniów z różnych poziomów edukacyjnych: zajęcia z j. obcego, wychowania fizycznego, zajęcia artystyczne, techniczne, z edukacji dla bezpieczeństwa oraz zajęcia specjalistyczne;
6) w toku nauczania indywidualnego;
7) w formach realizacji obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego poza szkołą;
8) w formach zajęć rewalidacyjnych;
9) w formie zajęć pozalekcyjnych: koła przedmiotowe, koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
10) w formie zblokowanych zajęć dla oddziału lub grupy międzyoddziałowej w wymiarze wynikającym z ramowego planu nauczania, ustalonego dla danej klasy w cyklu kształcenia. Dopuszcza się prowadzenie zblokowanych zajęć z: edukacji dla bezpieczeństwa, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, wychowania fizycznego ( 2 godz.);
11) w systemie wyjazdowym o strukturze międzyoddziałowej i międzyklasowej: wycieczki turystyczne i krajoznawcze, białe i zielone szkoły, wymiany międzynarodowe, obozy szkoleniowo- wypoczynkowe w okresie ferii; letnich;
12) czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w zakresie wspierania indywidualnego rozwoju dziecka powinien być dostosowany do jego możliwości rozwojowych i może wynosić:
13) z dziećmi w wieku 3-4 lat do 15 min;
14) z dziećmi w wieku 5-6 lat do 30 minut.
15) Z dziećmi powyżej 7 roku życia do 45 min.
2. Dyrektor ośrodka na wniosek Rady rodziców i Rady Pedagogicznej może wzbogacić proces dydaktyczny o inne formy zajęć, niewymienione w ust.1.
3. Zasady podziału na grupy i tworzenia struktur oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych:
1) Na zajęciach edukacyjnych informatyki dokonuje się podziału na grupy w oddziałach liczących więcej niż 10 uczniów, z tym, że liczba uczniów w grupie nie może być mniejsza niż 5 uczniów;
2) Na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych dokonuje się podziału na grupy w oddziałach liczących więcej niż 10 uczniów, z tym, że liczba uczniów w grupie nie może być mniejsza niż 5 uczniów.
3) Podczas zajęć edukacyjnych z edukacji dla bezpieczeństwa, obejmujących prowadzenie ćwiczeń z zakresu udzielania pierwszej pomocy dokonuje się podziału na grupy w oddziale liczącym więcej niż 10 osób , na czas prowadzenia ćwiczeń.
4) Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowej liczących nie więcej niż 16 uczniów.
5) Zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
6) Na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, jeżeli z programu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń na więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć w tym laboratoryjnych( biologia, fizyka, astronomia, chemia, przyroda,) dokonuje się podziału na grupy, z tym, że grupa nie może liczyć mniej niż 5 osób.
7) Na zajęciach kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych, dokonuje się podziału na grupy, z tym, że grupa nie może liczyć mniej niż 5 osób.
4. Uczniom niepełnoletnim na życzenie rodziców ( prawnych opiekunów) lub życzenie uczniów pełnoletnich szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Uczniom danego oddziału lub grupie międzyoddziałowej organizuje się zajęcia z zakresu wiedzy o życiu seksualnym, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa w ramach godzin do dyspozycji dyrektora w wymiarze 14 godzin w każdej klasie, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy chłopców i dziewcząt.
6. Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, o których mowa w ust.6, jeżeli jego rodzice ( prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej sprzeciw wobec udziału ucznia w zajęciach.
7.Uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, o których mowa w ust. 6, jeżeli zgłosi dyrektorowi szkoły w formie pisemnej sprzeciw wobec swojego udziału w zajęciach.
8. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocje ucznia dla klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
Rozdział VI
Warunki pobytu w Ośrodku zapewniające uczniom bezpieczeństwo
W celu stworzenia uczniom warunków pobytu w Ośrodku zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej, Ośrodek podejmuje następujące kroki:
§19
1) potrzebę równomiernego obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu,
3) zasadę nie łączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.
§20
§21
§22
§23
§24
1) Ośrodek zapewnia wychowankom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w Ośrodku oraz organizowanych poza Ośrodkiem;
2) nauczyciel odpowiada za zdrowie oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów;
3) stałą opiekę nad dziećmi w grupie przedszkolnej, w klasach I-IV oraz w grupach wychowawczych dla wychowanków uczących się w klasach I-IV pełni pomoc nauczyciela;
4) w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza teren Ośrodka nauczyciel ma obowiązek zapewnić dodatkową opiekę;
5) podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków odpowiada osoba prowadząca te zajęcia;
6) Ośrodek organizuje ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców (prawnych opiekunów);
7) w przypadku kiedy rodzice ( prawni opiekunowie) nie ubezpieczają dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków zobowiązani są dostarczyć dyrektorowi stosowne oświadczenie;
8) w Ośrodku możliwe jest podawanie dzieciom farmaceutyków na pisemną prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora Ośrodka oraz dołączone do niego zlecenie lekarskie zawierające informację o sposobie podawania i dawkowania leków;
9) w sytuacji złego samopoczucia wychowanka wychowawca lub osoba upoważniona informuje rodziców ( prawnych opiekunów) o jego stanie, a rodzice ( prawni opiekunowie) są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Ośrodka;
10) w sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie z równoczesnym poinformowaniem rodziców ( prawnych opiekunów).
3. Podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i nadobowiązkowych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący:
1) w czasie pobytu w przedszkolu – nauczyciel i pomoc nauczyciela
2) w czasie lekcji – nauczyciel prowadzący zajęcia i pomoc nauczyciela
3) w czasie zajęć rewalidacyjnych i innych zajęć specjalistycznych – nauczyciel prowadzący zajęcia,
4) w czasie pobytu w świetlicy-wychowawca świetlicy,
5) w czasie przerwy – nauczyciel dyżurujący,
6) w czasie spożywania przez posiłków – nauczyciel dyżurujący, wychowawca , wychowawca świetlicy
7) podczas imprez szkolnych – nauczyciele, wychowawcy,
8) podczas wyjść do kina, ośrodka kultury, biblioteki miejskiej – nauczyciel, ustalony opiekun
9) podczas wycieczek – nauczyciel, wychowawca, kierownik wycieczki
10) w czasie pobytu w grupie wychowawczej – nauczyciel wychowawca, wychowawca pełniący dyżur nocny,
11) w czasie zajęć praktycznych – nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
4. Pracownicy niepedagogiczni, w szczególności pomoce nauczyciela, sprzątaczki, opiekunowie uczniów w trakcie organizowanych dowozów są zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo uczniów, wykonywanie czynności opiekuńczych, udzielanie pomocy uczniom w codziennych czynnościach szkolnych.
5. Nauczyciele i inni pracownicy są przeszkoleni w zakresie bezpieczeństwa, postępowania p. poż. i higieny pracy (w tym udzielania pierwszej pomocy).
6.Nauczyciel zawiadamia dyrektora lub wicedyrektora o zauważonym zagrożeniu.
7. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczycieli. Przed zajęciami i w czasie przerw międzylekcyjnych na korytarzach pełnione są dyżury nauczycielskie. Szczegółowy sposób pełnienia dyżurów przez nauczycieli zapisany jest w regulaminie dyżurów nauczycieli.
8. Dyżur jest integralną częścią procesu dydaktyczno – wychowawczego w Ośrodku i wchodzi w zakres obowiązków nauczyciela.
9. Dyżury nauczycieli w szkole odbywają się na każdej przerwie wg sporządzonego harmonogramu. Dyżur przed rozpoczęciem zajęć podejmuje wyznaczony nauczyciel o godzinie 740.
10. Nauczyciel przyjmujący zastępstwo za nieobecnego nauczyciela, przyjmuje również jego dyżur. Jeśli ma w tym czasie własny dyżur, dyrektor lub wicedyrektor wyznacza innego nauczyciela.
11.Obowiązki nauczyciela dyżurującego:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów podczas przerw na korytarzach szkolnych, półpiętrach, szatni,
2) eliminowanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu uczniów,
3) egzekwowanie obowiązujących w szkole zakazów: zakaz przyjmowania używek, spędzania przerw w sanitariatach, samowolnego opuszczana budynku, stosowania przez uczniów wszelkich form przemocy,
4) nauczyciel zawiadamia dyrekcję o zauważonym zagrożeniu, zaistniałym wypadku,
5) w przypadku wcześniejszego zakończenia zajęć lekcyjnych nauczyciel powiadamia uprzednio rodziców uczniów telefonicznie i wpisem do dziennika
6) w przypadku samowolnego opuszczenia budynku przez ucznia nauczyciel powiadamia o tym dyrektora, pedagoga lub psychologa i w miarę możliwości zawiadamia telefonicznie rodziców lub prawnych opiekunów,
7) w przypadku braku kontaktu z domem rodzinnym nauczyciel, pedagog, psycholog może zawiadomić policję o samowolnym oddaleniu ucznia z placówki,
8) w przypadku opuszczenia budynku przez wychowanka grup wychowawczych, wychowawca powiadamia dom rodzinny ucznia oraz policję o samowolnym oddaleniu .
12. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, umożliwia się uczniom spędzanie przerw na świeżym powietrzu.
13. Uczniowie nie mogą opuszczać budynków szkolnych i terenu placówki w trakcie trwania zajęć i w czasie przerw międzylekcyjnych. Wyjście z placówki w trakcie zajęć lekcyjnych lub zajęć opiekuńczo-wychowawczych możliwe jest wyłącznie po przedstawieniu wychowawcy lub nauczycielowi uczącemu pisemnej prośby rodziców o wcześniejsze zwolnienie.
14. Uczniowie zwolnieni z lekcji informatyki lub wychowania fizycznego przebywają w świetlicy lub mają organizowane zajęcia rewalidacyjne. Jeżeli wyżej wymienione zajęcia przypadają na pierwszą lub ostatnią godzinę lekcyjną, po wyrażeniu pisemnej prośby rodziców, uczniowie nie mają obowiązku przebywania na terenie placówki.
15. Powiadomienie uczniów, rodziców (opiekunów prawnych) o wcześniejszym zakończeniu zajęć lekcyjnych wpisuje się do zeszytu kontaktowego lub powiadamia się rodziców telefonicznie.
16.W przypadku opuszczenia budynku przez ucznia, nauczyciel prowadzący lekcję powiadamia o tym dyrektora ośrodka lub wicedyrektora, psychologa, pedagoga, w dzienniku lekcyjnym wpisuje literę „u”, sporządza notatkę i w miarę możliwości zawiadamia telefonicznie rodziców.
17.W przypadku braku kontaktu z domem rodzinnym nauczyciel, wychowawca, pedagog, psycholog może zawiadomić policję o samowolnym oddaleniu ucznia z ośrodka.
18.W przypadku opuszczenia budynku przez wychowanka placówki wychowawca powiadamia dom rodzinny ucznia oraz zawiadamia policję o samowolnym oddaleniu z ośrodka.
19.Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania wychowanka z Ośrodka przez rodziców ( prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę:
1) rodzice ( prawni opiekunowie) przyprowadzają i odbierają wychowanków i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do i z Ośrodka;
2) dopuszcza się możliwość odbierania wychowanka wyłącznie przez osobę pełnoletnią upoważnioną na piśmie przez rodziców;
3) dopuszcza się możliwość samodzielnego uczęszczania wychowanków do Ośrodka od IV klasy szkoły podstawowej za zgodą rodziców ( opiekunów prawnych);
4) pełnoletni wychowankowie w porozumieniu z rodzicami ( opiekunami prawnymi) samodzielnie uczęszczają na zajęcia organizowane przez Ośrodek;
5) upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu osobistego oraz okres jego obowiązywania a także być własnoręcznie podpisane przez jednego z rodziców ( prawnego opiekuna);
6) w przypadku wychowanków domów dziecka, domów pomocy społecznej, wychowankowie powinni być odbierani przez osoby upoważnione przez dyrektorów wymienionych placówek;
7) nauczyciel może odmówić wydania wychowanka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać wychowanka będzie wskazywał, że nie jest w stanie zapewnić wychowankowi bezpieczeństwa;
8) o każdej odmowie wydania wychowanka niezwłocznie informowany jest dyrektor Ośrodka lub jego zastępca, którzy są zobowiązani do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu zapewnienia opieki nad wychowankiem;
9) w wypadku, gdy wychowanek nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Ośrodka, nauczyciel jest zobowiązany powiadomić rodziców ( prawnych opiekunów) o zaistniałym fakcie;
10) życzenie jednego z rodziców dotyczące niewyrażenia zgody na odbieranie wychowanka przez drugiego rodzica musi być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu;
11) w kwestiach spornych dotyczących odebrania wychowanka Ośrodka przez osoby nieupoważnione, nauczyciel jest zobowiązany powiadomić rodziców ( opiekunów prawnych) i policję;
12) wychowankowie, z którymi Ośrodek zawarł umowę o dowóz do i z Ośrodka, mają zapewnioną opiekę podczas przejazdu;
13) rodzice ( prawni opiekunowie) są zobowiązani do punktualnego przyprowadzania i odbierania wychowanków w ustalonym miejscu i określonym czasie.
§25
§26
§27
Wszelkie zagrożenia bezpieczeństwa, objawy przemocy, demoralizacji i patologii społecznej, zagrożenia uzależnieniami zauważone na terenie szkoły i posesji są zgłaszane policji lub sądowi rodzinnemu.
§28
1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego,
2) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) społecznego inspektora pracy,
4) organ prowadzący Ośrodek.
§29
Placówka zapewnia uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu i posiada zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego i moralnego uczniów, w szczególności pornograficznych, eksponujących brutalność i przemoc, zawierających zachowania naruszające normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację.
Rozdział VII
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Ośrodku
§ 30.
W ośrodku organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
§ 31.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna polega na :
§ 32.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
§ 33.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest udzielana z inicjatywy:
§ 34.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogiczna jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów , wynikających z :
§ 35.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
§ 36.
§ 37.
Indywidualizacja pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
§ 38.
§ 39.
1) korekcyjno–kompensacyjne, organizowane dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów;
2) logopedyczne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii; liczba uczestników zajęć do 4 dzieci;
3) socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
2. Zajęcia specjalistyczne i korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
§ 40.
O objęciu ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor ośrodka.
§ 41.
O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć specjalistycznych decyduje dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
§ 42.
§ 43.
W placówce zatrudniony jest pedagog i psycholog oraz w miarę potrzeb specjaliści, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
§ 44.
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog, logopeda oraz inni nauczyciele posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
§ 45.
W ośrodku dwa razy w roku prowadzone są warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych. Informacja o warsztatach umieszczana jest na dwa tygodnie przed datą ich realizacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
§ 46.
1. W celu objęcia ucznia całościowa pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz zintegrowania oddziaływań pomocowych w Ośrodku funkcjonują Zespoły d.s pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów , w tym:
a) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
b) rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień.
2) określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania;
3) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb oraz przedstawianie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem;
4) wyrażanie opinii dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu gimnazjalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
5) planowanie zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej;
6) opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych;
7) podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych;
8) organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli;
9) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców
i nauczycieli;
10) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
11) współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. W skład każdego Zespołu wchodzą; wychowawca klasy jako przewodniczący, wskazani przez dyrektora nauczyciele obowiązkowych zajęć u ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana, pedagog, psycholog, specjaliści zatrudnieni w szkole, wychowawca grupy wychowawczej.
4. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w pracach Zespołu, w części dotyczącej ich dziecka. O terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach zawiadamia rodziców, wychowawca klasy.
5.W przypadku nieobecności rodziców na posiedzeniu Zespołu, dyrektor ośrodka informuje na piśmie rodziców ucznia o przyjętych przez Zespół ustaleniach.
6.Na wniosek dyrektora ośrodka w pracach Zespołu może uczestniczyć przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 47.
1) na wniosek nauczyciela, gdy stosowane przez niego formy pomocy nie przyniosły oczekiwanej poprawy;
2) na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów).
§ 48.
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej;
4) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
5) rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
6) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej zarówno uczniom, rodzicom , jak i nauczycielom, w przypadkach, gdy uczeń takiej pomocy potrzebuje, a nie jest objęty opieką Zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) pomoc w organizowaniu, koordynowaniu i prowadzeniu różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i ustaleń dyrektora w zakresie form, sposobu i ilości godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczego i Profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców
i wychowawców;
9) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
10) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania;
11) wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji Programu Wychowawczego i Profilaktyki;
12) udział w opracowywaniu Programów Profilaktyki i Programu Wychowawczego;
13) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
14) przewodniczenie Zespołom d/a pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z postanowieniami dyrektora ośrodka;
15) realizacja zadań przypisanych Zespołom;
16) nadzór i analizowanie stopnia przestrzegania w szkole postanowień Konwencji o prawach dziecka i prawach człowieka
17) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Do zadań psychologa szkolnego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców
i nauczycieli;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
4) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia poprzez prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych indywidualnych i grupowych;
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających z Programu Wychowawczego ośrodka;
7) udział w opracowywaniu Programów Profilaktyki i Programu Wychowawczego;
8) przewodniczenie Zespołom d/a pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z postanowieniami dyrektora ośrodka;
9) realizacja zadań przypisanych Zespołom, których jest członkiem.
4. Zadania, o których mowa w § 38 ust. 2 i 3 pedagog szkolny i psycholog szkolny realizują:
1) we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi, pielęgniarką szkolną, organami ośrodka i instytucjami pozaszkolnymi;
2) we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
5. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2) diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach uczniów, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
4) organizowanie pomocy logopedycznej uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
6) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
7) udział w opracowywaniu Programów Profilaktyki i Programu Wychowawczego;
8) przewodniczenie Zespołom d/a Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, zgodnie z postanowieniami dyrektora ośrodka;
9) realizacja zadań przypisanych Zespołom
10) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.
6. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
a) rynku pracy,
b) trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
c) wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych,
d) instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
e) alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
f) programów edukacyjnych Unii Europejskiej;
g) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
4) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
6) wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
7) współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
8) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom;
9) udział w opracowywaniu Programów Profilaktyki i Programu Wychowawczego;
10) przewodniczenie Zespołom d/a pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie
z postanowieniami dyrektora placówki;
11) realizacja zadań przypisanych Zespołom.
7. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy i doradcy zawodowego określa dyrektor placówki.
§ 49.
Ośrodek zapewnia uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością, zagrożeniem lub niedostosowanych społecznym:
§ 50.
Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor ośrodka zgodnie z ramowym planem nauczania.
§ 51.
1) z oddziałem szkolnym, albo;
2) indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu ośrodka w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
6. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z ramowego planu nauczania danej klasy, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
7. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
8. Na podstawie orzeczenia, dyrektor ośrodka ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
9. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem ustalony jest w porozumieniu z organem prowadzącym.
10. Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w ust. 9 realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.
11. Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor ośrodka w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu ośrodka.
§ 52.
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych:
1) w szkole podstawowej może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 18 rok życia;
2) w gimnazjum może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia;
3) może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24 rok życia.
§ 53.
1) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
2) rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem niepełnosprawnym - zakres działań o charakterze rewalidacyjnym,
3) formy pracy z uczniem;
4) formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, ustalone przez dyrektora;
5) działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, określone przez Zespół, o których mowa w § 29 statutu szkoły;
6) zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
7) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zada.
2. Program opracowuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w § 36 statutu ośrodka, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.
3. Zespół, o którym mowa w ust. 3, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi oraz w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu.
4. Na podstawie informacji, o której mowa w ust. 4, rada pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania warunków, egzaminu gimnazjalnego, do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniając posiadane przez tego ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rozdział VIII
Zasady klasyfikowania i oceniania
§ 54.
1) osiągnięcia edukacyjne,
2) zachowanie ucznia,
3) realizacja projektu edukacyjnego (dot. uczniów Gimnazjum Nr 7).
2. Ocenianie wewnątrzszkolne w szkołach dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim obejmuje :
1) ustalenie kryteriów ocen z zachowania,
2) ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalone wg skali,
3) ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
4) ustalanie trybu przekazywania rodzicom (opiekunom) informacji o postępach ucznia,
5) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych,
6) ustalenie oceny za realizację projektu edukacyjnego.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
4. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, a uczeń Gimnazjum Nr 7 otrzymał pozytywną ocenę z projektu edukacyjnego.
5. Uczeń jest klasyfikowany jeżeli ma co najmniej 50% obecności na zajęciach edukacyjnych.
6. Uczeń nieklasyfikowany z przyczyn nieusprawiedliwionych może zdawać egzamin klasyfikacyjny maksymalnie z 4 przedmiotów za zgodą rady pedagogicznej.
7. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4.75 oraz z zachowania ocenę co najmniej bardzo dobrą.
8. Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim w VI klasie szkoły podstawowej przystępują do sprawdzianu a uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim w III klasie gimnazjum przystępują do egzaminu gimnazjalnego.
9. Absolwenci szkoły zawodowej mogą przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
§ 55.
Rozdział IX
Wychowankowie
§ 56.
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, rewalidacji i resocjalizacji wynikających i zgodnych z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej oraz warunków pobytu w ośrodku zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej i poszanowania jego godności,
3) korzystania z doraźnej pomocy materialnej w razie potrzeby i w miarę posiadanych środków,
4) szczególnie troskliwego i życzliwego traktowania w procesie nauczania i wychowania oraz rewalidacji i resocjalizacji,
5) zapewnianie dyskrecji w sprawach osobistych oraz zachowanie tajemnicy korespondencji,
6) rozwijania zainteresowań, reprezentowania ośrodka w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych,
7) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowo-religijnych z poszanowaniem praw i godności osobistej innych osób,
8) sprawiedliwej, obiektywnej oraz jawnej oceny,
9) korzystania z pomieszczeń ośrodka, sprzętu, środków dydaktycznych i biblioteki szkolnej,
10) pełnego wypoczynku w czasie ferii zimowych i świątecznych,
11) wpływania na życie ośrodka przez działalność samorządową,
12) dodatkowej pomocy nauczyciela i wychowawcy w przypadku trudności w nauce,
13) korzystania z pomocy pedagoga, psychologa, pracownika służby zdrowia.
2. Uczennica w ciąży ma prawo do pomocy w ukończeniu szkoły oraz do zwolnienie z zajęć edukacyjnych wychowania fizycznego, zajęć technologii informacyjnej i rewalidacji po przedłożeniu zwolnienia lekarskiego.
3. Uczeń, jego rodzice (opiekunowie) mają prawo złożyć skargę na naruszenie praw ucznia:
1) przez ucznia – do wychowawcy, psychologa, pedagoga, dyrektora,
2) przez nauczyciela – do wychowawcy klasy, psychologa, pedagoga, dyrektora,
3) przez wychowawcę klasy, grupy – do psychologa, pedagoga, kierownika internatu, warsztatów, dyrektora szkoły,
4) przez dyrektora szkoły – do dyrektora ośrodka lub organu prowadzącego placówkę.
4. Wychowankowie mają następujące obowiązki:
1) zapoznać się ze statutem ośrodka oraz regulaminami funkcjonującymi w ośrodku oraz przestrzegać ich postanowień,
2) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, warsztatowych oraz praktykach zawodowych,
3) terminowo wracać do internatu i przebywać w nim w dni nauki szkolnej,
4) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku,
2) przestrzegać ustalonych zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć, wyjść, imprez, wycieczek i wyjazdów rehabilitacyjnych,
3) czynnie i aktywnie uczestniczyć w procesie rewalidacji podczas zajęćw szkole i internacie,
4) przestrzegać zasad kultury współżycia w stosunku do nauczycieli, kolegów i innych pracowników,
5) dbać o poprawność i kulturę wyrażania się,
6) sumiennie wykonywać powierzone zadania,
7) prowadzić zeszyt kontaktowy z podpisami rodziców, wychowawcy oraz pieczęcią szkoły,
8) informować wychowawcę i nauczycieli uczących, dyrekcję o konieczności zwolnienia z zajęć na pisemna prośbę rodziców w dzienniczku ucznia
9) szanować pracę i własność innych,
10) utrzymywać w czystości pomieszczenia szkolne, dokonywać drobnych napraw sprzętu,
11) w razie zniszczenia sprzętu szkolnego usunąć szkodę na własny koszt,
12) ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków,
13) dbać o zdrowie oraz bezpieczeństwo swoje i kolegów, przestrzegać zasad higieny osobistej,
14) dbać o estetyczny i schludny wygląd,
15) w dni rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego (a także inne wyznaczone dni nosić strój galowy (granatowa spódnica i biała bluzka dla dziewcząt, garnitur i jasna koszula dla chłopców),
16) korzystać z szatni,
17) zgłaszać złe samopoczucie nauczycielowi, wychowawcy klasy,
18) przeciwdziałać wszelkim przejawom brutalności, wulgaryzmom, wymuszeń, poniżania,
19) ponosić odpowiedzialność za własne czyny,
20) przestrzegać rozkładu dnia, a w szczególności ciszy nocnej,
21) przebywać na terenie internatu w czasie zajęć,
22) wykonywać polecenia wychowawców i innych pracowników ośrodka.
5. Uczniowi, wychowankowi nie wolno:
1) mieć włączonego telefonu komórkowego w czasie lekcji,
2) samowolnie opuszczać budynku szkoły lub warsztatów w czasie zajęć,
3) palić papierosów, spożywać alkoholu, posiadać i używać narkotyków,
4) swoim zachowaniem powodować zagrożeń zdrowia i życia innych osób.
§ 57.
Nagrody i kary stosowane w ośrodku :
1) celujące i bardzo dobre wyniki w nauce,
2) osiągnięcia w konkursach i zawodach sportowych,
3) pracę na rzecz klasy, szkoły/placówki i środowiska,
4) 100% frekwencję,
5) aktywne uczestnictwo w życiu ośrodka.
2. Nagrody i wyróżnienia:
1) pochwała udzielona przez wychowawcę grupy, klasy,
2) pochwała udzielona na apelu przez dyrektora szkoły, na wniosek wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej wobec wszystkich uczniów,
3) wręczenie dyplomu uznania,
4) nagroda rzeczowa bądź pieniężna w zależności od możliwości szkoły oraz okoliczności,
5) list pochwalny do rodziców (opiekunów prawnych),
6) świadectwo z wyróżnieniem,
7) umieszczenie nazwisk laureatów i osób wyróżnionych na stronie internetowej placówki,
8) odnotowanie znaczących osiągnięć w konkursach przedmiotowych i sportowych na świadectwie szkolnym.
3. Wychowawca jest zobowiązany powiadomić rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanych uczniowi nagrodach.
4. Uczeń otrzymuje karę za:
1) akty agresji słownej i fizycznej, szczególnie wobec innych osób,
2) naganne zachowanie na zajęciach organizowanych przez placówkę,
3) stwarzanie sytuacji zagrażających zdrowi i życiu innych osób,
4) akty wandalizmu, w tym niszczenia mienia placówki,
5) naganne zachowanie wobec nauczycieli i pracowników,
6) nieprzestrzeganie zapisów §46 pkt.5.
5. Kary :
1) wpisanie uwagi do dziennika lekcyjnego lub zeszytu kontaktowego,
2) ustne lub pisemne udzielenie upomnienia, nagany przez wychowawcę klasy,
3) ustne lub pisemne udzielenie upomnienia, nagany przez dyrektora i wpisanie jej do akt – dokumentów ucznia,
4) pozbawienie wykonywania funkcji w samorządzie klasowym, samorządzie szkolnym lub samorządzie internatu,
5) pozbawienie możliwości udziału w szkolnych imprezach rozrywkowych, wycieczkach i zawodach sportowych,
6) przeniesienie do innej grupy, klasy bądź szkoły o tym samym kierunku kształcenia zawodowego,
7) list z naganą dyrektora ośrodka skierowany do rodziców (opiekunów) ucznia,
8) w przypadku aktu wandalizmu, zniszczenia mienia placówki, jako formę zadośćuczynienia zobowiązuje sie ucznia do naprawy lub zwrócenia środków finansowych związanych z kosztami naprawy określonymi na podstawie protokołu strat spisanego przez wychowawcę oraz faktury za naprawę,
6. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w przypadkach :
1) nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach (powyżej 50%) dotyczy uczniów po ukończeniu18 roku życia z powiadomieniem rodziców,
2) rezygnacji z ważnych powodów, zgłoszonych przez ucznia lub rodziców do dyrekcji,
3) poważnego naruszenia dyscypliny i bezpieczeństwa (z umożliwieniem kontynuowania nauki w innej placówce, po uzgodnieniu z rodzicami),
4) niszczenia mienia społecznego i wandalizmu,
5) brutalności i wulgarności w zachowaniu,
6) kradzieży mienia społecznego i prywatnego,
7) picia alkoholu i nadużywania narkotyków,
8) ustawicznego łamania regulaminu szkolnego, warsztatowego oraz postanowień statutowych w szczególności w przypadkach stanowiących zagrożenie dla innych osób (bójki, awantury, przemoc fizyczna i psychiczna, akty wymuszania),
9) uczestniczenia w działalności przestępczej,
10) wyroku skazującego wydanego przez sąd,
11) przebywania w zakładzie karnym,
12) rozwiązania umowy o praktyczną naukę zawodu lub utraty tej praktyki z winy ucznia i nie podpisania nowej umowy w ciągu 2 tygodni.
7. Wykonanie kary może zostać zawieszone na okres próbny - 2 miesiące, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu szkolnego lub wychowawcy klasy, lub wychowawcy grupy wychowawczej.
8. Stosuje się gradację kar, a w szczególnie drastycznych przypadkach kary mogą być zastosowane z pominięciem gradacji.
9. Nauczyciel wychowawca ma obowiązek powiadomić rodzica (opiekuna) ucznia o możliwości zawieszenia, skreślenia z listy uczniów lub z listy wychowanków.
10. Skreśleń z listy uczniów dokonuje dyrektor ośrodka na wniosek wychowawcy klasy po przyjęciu przez radę pedagogiczną ośrodka stosownej uchwały i zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, jeżeli podejmowane wcześniej środki wychowawcze nie przyniosły pozytywnych rezultatów.
11. Uczeń i jego rodzice lub opiekunowie mają prawo odwołania się od kary.
1) Odwołanie się od kary należy przedłożyć na piśmie dyrektorowi ośrodka w ciągu 7 dni od jej ogłoszenia.
2) Dyrektor ośrodka winien odpowiedzieć na odwołanie w ciągu 14 dni od otrzymania pisma.
3) Od decyzji ww. organów uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
4) Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna w sprawie skreśleń z listy uczniów lub przeniesienia do innej szkoły.
12. Skreślenie z listy wychowanków grup wychowawczych następuje za :
1) rażące naruszenie norm współżycia w internacie po wyczerpaniu regulaminowych kar,
2) naruszenie dyscypliny i bezpieczeństwa,
3) picie alkoholu, posiadanie i używanie narkotyków,
4) kradzież mienia prywatnego i społecznego lub akty wymuszania wobec kolegów i koleżanek,
5) stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej.
13. Wychowawca ma obowiązek powiadomić rodziców o możliwości skreślenia wychowanka.
14.Zespół wychowawców internatu rozpatruje sprawę skreślenia z listy wychowanków lub zawieszenia w prawach wychowanka z powiadomieniem dyrektora ośrodka i występuje z wnioskiem do rady pedagogicznej ośrodka.
15.Po podjęciu stosownej uchwały przez radę pedagogiczną ośrodka decyzję podejmuje dyrektor ośrodka.
16.Wychowawcy zobowiązani są do pisemnego powiadamia rodziców o udzieleniu uczniom, wychowankom pochwał, nagród, a w szczególności kar.
17. Sytuacje konfliktowe rozstrzyga się z zastosowaniem określonej procedury:
1) konflikt wychowanek-wychowanek, uczeń-uczeń, mediatorem jest wychowawca, psycholog, pedagog,
2) konflikt uczeń – nauczyciel, wychowanek-wychowawca mediatorem jest wychowawca, rodzic, pedagog, psycholog, wicedyrektor, dyrektor szkoły,
3) konflikt nauczyciel przedmiotu-wychowawca, nauczyciel-nauczyciel, wychowawca-wychowawca, nauczyciel-wychowawca internatu mediatorem jest zespół kierowniczy ośrodka.
18.W przypadku braku rozstrzygnięcia konfliktu można odwołać się do dyrektora ośrodka.
19. Od decyzji dyrektora ośrodka przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 58.
1) dyrektor szkoły jako przewodniczący,
2) wicedyrektor ds. pedagogicznych,
3) pedagog
4) psycholog
5) wychowawca klasy w szkole i wychowawca grupy wychowawczej.
3. Zmianę formy edukacji przeprowadza się na podstawie:
1) opinii wychowawcy klasy, na prośbę nauczyciela zawodu,
2) opinii wychowawcy grupy w internacie,
3) opinii psychologa
4) opinii pedagoga
5) opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4. Na podstawie sporządzonego przez zespół wychowawczy wniosku o zmianę formy edukacji rada pedagogiczna ośrodka podejmuje stosowną uchwałę i ustala zakres, rodzaj dalszego kształcenia, opieki lub podejmuje decyzję o zaprzestaniu kształcenia.
Rozdział X
Dokumentacja i przepisy końcowe
§ 59.
1) przebiegu nauczania wychowanków : księgę ewidencji wychowanków i księgi uczniów właściwe dla poszczególnych szkół wchodzących w skład ośrodka,
2) arkusze ocen uczniów,
3) księga protokołów rady pedagogicznej ośrodka,
4) księgi uchwał rady pedagogicznej.
2. Ośrodek prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkole.
3. W ośrodku prowadzone są dzienniki zajęć dodatkowych.
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w ośrodku określają odrębne przepisy.
5. Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie ze szczegółowymi przepisami.
6.Dyrektor ośrodka ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.
7.Dokumentację przebiegu nauczania udostępnia się organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 60.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych w Głogowie