Tekst jednolity
Statut
Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego
w Głogowie
Rozdział I
Nazwa ośrodka
§ 1.
1.Ośrodek używa nazwy: Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Głogowie.
2.Siedzibą ośrodka jest budynek przy ul. Perseusza 7 w Głogowie.
3.Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu na tablicy urzędowej, a ponadto na pieczęciach i stemplach o treści: Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Głogowie ul. Perseusza 7, 67 – 200 Głogów
4.Ośrodek posiada swoje logo.
5.Organem prowadzącym ośrodek jest powiat głogowski.
6.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.
7.Ośrodek jest jednostką budżetową powiatu głogowskiego.
Rozdział II
Zadania ośrodka
§ 2.
1.Ośrodek Rewalidacyjno -Wychowawczy w Głogowie, zwany dalej „ośrodkiem”, jest placówką dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim i ze sprzężeniami od 3 lat do 25 roku życia.
2.Ośrodek zapewnia wczesne wspomaganie, realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego na podstawie zgody dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, oraz realizację indywidualnego programu edukacyjnego uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego odpowiedniego typu szkoły.
3. Ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy organizuje i udziela pomoc psychologiczno – pedagogiczną w formach określonych w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 3.
1. Głównym zadaniem ośrodka jest przygotowanie wychowanków do podjęcia innych form kształcenia oraz w miarę możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem poprzez zapewnienie wielostronnej, wielospecjalistycznej pomocy poprzez diagnozowanie, terapię i edukację.
2. Szczegółowe zadania pracy terapeutycznej ośrodka wynikają z możliwości, potrzeb i stopnia zaburzeń każdego dziecka.
3. Działalność dydaktyczna ośrodka prowadzona jest w oparciu o programy edukacyjne dla dzieci niepełnosprawnych dostosowane indywidualnie do możliwości każdego dziecka.
4. W szczególności zadaniem ośrodka jest:
1) realizacja obowiązku szkolnego i nauki dla dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami
2) organizacja i prowadzenie form oddziaływań terapeutycznych;
3) organizowanie działań integracyjnych i pomocy terapeutycznej dla dzieci z autyzmem i trudnościami w komunikowaniu się, nie będących pod stałą opieką ośrodka, lecz przebywających w innych instytucjach lub pod stałą opieką rodziny;
4) działalność wspierająca rodziców w pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych i edukacyjnych
5) szkolenie pracowników ośrodka, rodziców wychowanków i innych osób zainteresowanych;
6) działalność popularyzatorska dotycząca dzieci głęboko upośledzonych umysłowo;
8) utrzymywanie kontaktów i współpraca z osobami, ośrodkami, instytucjami w Polsce i zagranicą zajmującymi się problemami dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim i ze sprzężonymi niepełnosprawnościami;
5. Ośrodek wspiera rodziców w pełnieniu przez nich funkcji rodzicielskich i wychowawczych poprzez:
1) organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów,
2) organizowanie systematycznych konsultacji przynajmniej 1 raz w miesiącu,
3) organizowanie zajęć otwartych,
4) uwzględnianie problemów zgłaszanych przez rodziców w planowaniu celów i metod terapii
§4.
Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy zapewnia:
1. Ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy zapewnia wychowankom z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim udział w zajęciach:
1) rewalidacyjno – wychowawczych, prowadzonych indywidualnie lub w zespołach;
2) terapeutycznych i usprawniających ruchowo, dostosowanych do potrzeb wychowanków;
3) rekreacyjnych.
2. Wychowankom upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację indywidualnego programu edukacyjnego uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
3. Wspomaganie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych, w szczególności przez organizowanie konsultacji, zajęć psychoedukacyjnych, warsztatów umiejętności i grup wsparcia.
§ 5.
W ośrodku jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej wczesnym wspomaganiem.
§ 6.
1. W ośrodku działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
2) psycholog,
3) logopeda,
4) inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
3. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor ośrodka albo upoważniony przez niego nauczyciel.
5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
§ 7.
1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
3.W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem członków ich rodzin.
§ 8.
1.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
2.Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor ośrodka w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
§ 9.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: 1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie prac z dzieckiem;
3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 10.
Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia:
1) rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, w szczególności:
a) wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,
b) opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,
c) przygotowują i prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;
3) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny.
§ 11.
Ośrodek realizuje zadania we współpracy ze stowarzyszeniami, samorządami lokalnymi, placówkami naukowo-badawczymi i innymi instytucjami mającymi wspomagać działania ośrodka.
Rozdział III
Organy ośrodka
§ 12.
1. Organami ośrodka są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
§ 13.
1.Ośrodkiem kieruje dyrektor zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności, a w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-terapeutyczną ośrodka oraz reprezentuje go na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w ośrodku,
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
4) organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym ośrodka zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę ośrodka,
6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w ośrodku pracowników pedagogicznych i pracowników administracyjno-obsługowych i decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom pedagogicznym, administracyjnym i obsługowym;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników ośrodka;
4) dyrektor ośrodka współdziała w wykonywaniu swoich zadań z radą pedagogiczną i radą rodziców;
5) dyrektor ośrodka ustala szczegółowy zakres czynności dla wszystkich stanowisk pedagogicznych i administracyjno-obsługowych.
3.Dyrektor ośrodka, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 14.
1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w ośrodku, bez względu na wymiar czasu pracy.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor ośrodka.
3. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. Zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są zgodnie z planem pracy ośrodka oraz w miarę bieżących potrzeb.
5. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej lub, co najmniej ½ członków rady pedagogicznej.
6. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 2/3 członków rady.
7. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
8. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
9. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do przestrzegania zasad tajemnicy służbowej, w tym do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste wychowanków, ich rodziców, a także wszystkich pracowników.
10. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
1) zatwierdzenie planów pracy ośrodka,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w ośrodku,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli ośrodka,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków.
11. Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należą:
1) organizacja pracy ośrodka, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego ośrodka,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom – wychowawcom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora ośrodka w sprawach przydziału nauczycielom – wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych zajęć wychowawczych i opiekuńczych.
§ 15.
1. W ośrodku działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków, która:
1) może występować do organu prowadzącego ośrodek, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej i dyrektora ośrodka z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw ośrodka,
2) może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
3) rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 16.
1.Organy ośrodka mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w zakresie swoich kompetencji określonych niniejszym statutem.
2. Sprawy sporne występujące między organami ośrodka rozstrzyga dyrektor ośrodka, a w przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor spór ten rozstrzyga Dolnośląski Kurator Oświaty.
3.Każdy organ jest zobowiązany do bieżącej informacji innych organów ośrodka o podejmowanych i planowanych działaniach.
§ 17.
1. Zadania rady placówki wykonuje rada pedagogiczna ośrodka.
2. Wykonując zadania, o których mowa w § 14, rada pedagogiczna ośrodka obowiązana jest zasięgnąć opinii rodziców, nauczycieli i wychowawców w sprawach:
1) oceny sytuacji oraz stanu ośrodka,
2) planu pracy ośrodka, projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3) ustalenia przez dyrektora oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela stażysty, kontraktowego i nauczyciela mianowanego.
Rozdział IV
Organizacja pracy ośrodka
§ 18.
1. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w ośrodku jest grupa wychowawcza.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej uzależniona jest od wieku oraz poziomu funkcjonowania dziecka i wynosi:
1) w przypadku wychowanków z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim - do 4;
2) w przypadku wychowanków z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi - do 8;
3) w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest autyzm, w tym zespól Aspergera – do 4;
3. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
4. W ośrodku do każdej grupy wychowawczej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
§ 19.
1. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
2. Czas pracy ośrodka wynosi nie mniej niż 8 godzin dziennie.
3. Czas pracy ośrodka i organizację zajęć okresla dyrektor ośrodka w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
3. W realizacji swoich zadań ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz, w zależności od potrzeb, z właściwymi instytucjami.
§ 20.
1. Szczegółową organizację działania ośrodka w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji , opracowany przez dyrektora ośrodka, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. W arkuszu organizacji ośrodka określa się w szczególności: liczbę pracowników ośrodka, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący. Arkusz organizacji ośrodka zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja.
§ 21.
1.Tygodniowy czas pobytu wychowanka w ośrodku uzależniony jest od rodzaju niepełnosprawności.
2.Tygodniowy czas pobytu wychowanka upośledzonego umysłowo w stopniu głębokim, który uczestniczy w zespołowych zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych wynosi 20 godzin
3.Tygodniowy czas pobytu wychowanka ze sprzężonymi niepełnosprawnościami uzależniony jest od realizowanego programu edukacyjnego i terapeutycznego.
4. Godzina zajęć edukacyjnych i terapii trwa 60 minut
Rozdział V
Wychowankowie ośrodka
§ 22.
1.Ośrodek zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i zaspokajanie potrzeb poprzez specjalistyczną opiekę wychowawczą i terapeutyczną.
2.Zakres pomocy wychowankom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi obejmuje:
1) kierowanie wychowanka, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej oraz kierowanie do innych placówek specjalistycznych, w tym leczniczych celem uzyskania konkretnej pomocy.
2) w miarę możliwości placówki zapewnienie zaleceń instytucji wspomnianych w pkt 1.
§ 23.
Wychowanek ma prawo do:
1)opieki wychowawczej i warunków pobytu w ośrodku zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
2) życzliwego i podmiotowego traktowania, korzystania z pomocy w rozwoju
3) swobody wyrażania myśli i przekonań,
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
Rozdział VI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Ośrodku
§ 24.
W ośrodku organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
§ 25.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna polega na :
1) diagnozowaniu środowiska ucznia;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
4) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych
5) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
6) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
7) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
8) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
10) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
11) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 26.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
1) rodzicami;
2) psychologiem;
3) pedagogiem ;
4) poradnią psychologiczno-pedagogiczną właściwą dla miejsca zamieszkaania ucznia;
5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 26.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców;
2) wychowanka;
3) nauczyciela lub wychowawcy prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) specjalisty;
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
§ 27.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogiczna jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów , wynikających przede wszystkim z :
1) niepełnosprawności;
2) choroby przewlekłej;
3) zaburzeń psychicznych;
4) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
5) zaniedbań środowiskowych;
§ 28.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana przede wszystkim w formie:
1) działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia;
2) zindywidualizowanej pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
3) zajęć specjalistycznych : korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych;
4) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;
5) działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 29.
Indywidualizacja pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
1) dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych ucznia;
2) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych ucznia;
3) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia;
4) umożliwianiu uczniowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych;
5) różnicowaniu stopnia trudności i form prac domowych.
§ 30.
1. Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to:
1) korekcyjno–kompensacyjne, organizowane dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów;
2) logopedyczne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii; liczba uczestników zajęć do 4 dzieci;
3) socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
2. Zajęcia specjalistyczne i korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
§ 31.
O objęciu wychowanka zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor ośrodka.
§ 32.
O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć specjalistycznych decyduje dyrektor placówki na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
§ 33.
W placówce zatrudniony jest pedagog i psycholog oraz w miarę potrzeb specjaliści, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
§ 34.
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog, logopeda oraz inni nauczyciele posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
§ 35.
1. W celu objęcia ucznia całościowa pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz zintegrowania oddziaływań pomocowych w szkole funkcjonują Zespoły d.s pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów;
2) określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania;
3) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb oraz przedstawianie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem;
4) opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych;
5) podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych;
6) organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, ich rodziców i nauczycieli;
7) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców
i nauczycieli;
8) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanków;
9) współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. W skład każdego Zespołu wchodzą; wychowawca grupy wychowawczej jako przewodniczący, wskazani przez dyrektora nauczyciele obowiązkowych zajęć u wychowanka, którego sprawa jest rozpatrywana, pedagog, psycholog, specjaliści zatrudnieni w placówce.
4. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w pracach Zespołu, w części dotyczącej ich dziecka. O terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach zawiadamia rodziców, wychowawca grupy wychowawczej.
5. W przypadku nieobecności rodziców na posiedzeniu Zespołu, dyrektor ośrodka informuje na piśmie rodziców ucznia o przyjętych przez Zespół ustaleniach.
6. Na wniosek dyrektora ośrodka w pracach Zespołu może uczestniczyć przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 37.
1. Zespół zajmuje się diagnozowaniem uczniów, planowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizacją jej i badaniem efektywności działań w przypadkach:
1) na wniosek nauczyciela, gdy stosowane przez niego formy pomocy nie przyniosły oczekiwanej poprawy;
2) na wniosek rodziców lub jego prawnych opiekunów.
§ 38.
1. W ośrodku zatrudnia się pedagoga, psychologa.
2. Do zadań pedagoga należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej;
4) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanka;
5) rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
6) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej zarówno uczniom, rodzicom , jak i nauczycielom, w przypadkach, gdy uczeń takiej pomocy potrzebuje, a nie jest objęty opieką Zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) pomoc w organizowaniu, koordynowaniu i prowadzeniu różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i ustaleń dyrektora w zakresie form, sposobu i ilości godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w stosunku do wychowanków z udziałem rodziców i wychowawców;
9) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
10) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania;
11) przewodniczenie Zespołom d/a pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z postanowieniami dyrektora ośrodka;
12) realizacja zadań przypisanych Zespołom;
13) nadzór i analizowanie stopnia przestrzegania w Ośrodku postanowień Konwencji o prawach dziecka i prawach człowieka
14) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Do zadań psychologa szkolnego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących wychowanków, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron wychowanka;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców
i nauczycieli;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli;
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ;
5) przewodniczenie Zespołom d/a pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z postanowieniami dyrektora ośrodka;
6) realizacja zadań przypisanych Zespołom, których jest członkiem.
4. Zadania, o których mowa w § 38 ust. 2 i 3 pedagog szkolny i psycholog szkolny realizują:
1) we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi, pielęgniarką szkolną, organami ośrodka i instytucjami pozaszkolnymi;
2) we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
Rozdział VII
Warunki pobytu w Ośrodku zapewniające uczniom bezpieczeństwo
W celu stworzenia uczniom warunków pobytu w Ośrodku zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej, Ośrodek podejmuje następujące kroki:
§39
1) potrzebę równomiernego obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu,
§40.
§41.
§42.
§43.
§44.
1) Ośrodek zapewnia wychowankom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w Ośrodku oraz organizowanych poza Ośrodkiem;
2) nauczyciel odpowiada za zdrowie oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków;
3) w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza teren Ośrodka nauczyciel ma obowiązek zapewnić dodatkową opiekę;
4) podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków odpowiada osoba prowadząca te zajęcia;
5) Ośrodek organizuje ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców (prawnych opiekunów);
6) w przypadku kiedy rodzice ( prawni opiekunowie) nie ubezpieczają dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków zobowiązani są dostarczyć dyrektorowi stosowne oświadczenie;
7) w Ośrodku możliwe jest podawanie dzieciom farmaceutyków na pisemną prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora Ośrodka oraz dołączone do niego zlecenie lekarskie zawierające informację o sposobie podawania i dawkowania leków;
8) w sytuacji złego samopoczucia wychowanka wychowawca lub osoba upoważniona informuje rodziców ( prawnych opiekunów) o jego stanie, a rodzice ( prawni opiekunowie) są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Ośrodka;
9) w sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie z równoczesnym poinformowaniem rodziców ( prawnych opiekunów).
3.Podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i nadobowiązkowych opiekę nad wychowankami sprawuje nauczyciel prowadzący:
1) w czasie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – nauczyciel prowadzący zajęcia i pomoc nauczyciela
2) w czasie zajęć rewalidacyjnych i innych zajęć specjalistycznych – nauczyciel prowadzący zajęcia,
3) w czasie spożywania przez posiłków – nauczyciel dyżurujący, wychowawca , pomoc nauczyciela,
4) podczas imprez szkolnych – nauczyciele, wychowawcy,
5) podczas wyjść do kina, ośrodka kultury, biblioteki miejskiej – nauczyciel, ustalony opiekun
6) podczas wycieczek – nauczyciel, wychowawca, kierownik wycieczki
4. Pracownicy niepedagogiczni, w szczególności pomoce nauczyciela, sprzątaczki, opiekunowie uczniów w trakcie organizowanych dowozów są zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo uczniów, wykonywanie czynności opiekuńczych, udzielanie pomocy uczniom w codziennych czynnościach szkolnych.
5. Nauczyciele i inni pracownicy są przeszkoleni w zakresie bezpieczeństwa, postępowania p. poż. i higieny pracy (w tym udzielania pierwszej pomocy).
6.Nauczyciel zawiadamia dyrektora lub wicedyrektora o zauważonym zagrożeniu.
7. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania wychowanka z Ośrodka przez rodziców ( prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę:
1) rodzice ( prawni opiekunowie) przyprowadzają i odbierają wychowanków i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do i z Ośrodka;
2) dopuszcza się możliwość odbierania wychowanka wyłącznie przez osobę pełnoletnią upoważnioną na piśmie przez rodziców;
3) upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu osobistego oraz okres jego obowiązywania a także być własnoręcznie podpisane przez jednego z rodziców ( prawnego opiekuna);
4) w przypadku wychowanków domów dziecka, domów pomocy społecznej, wychowankowie powinni być odbierani przez osoby upoważnione przez dyrektorów wymienionych placówek;
5) nauczyciel może odmówić wydania wychowanka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać wychowanka będzie wskazywał, że nie jest w stanie zapewnić wychowankowi bezpieczeństwa;
6) o każdej odmowie wydania wychowanka niezwłocznie informowany jest dyrektor Ośrodka lub jego zastępca, którzy są zobowiązani do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu zapewnienia opieki nad wychowankiem;
7) w wypadku, gdy wychowanek nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Ośrodka, nauczyciel jest zobowiązany powiadomić rodziców ( prawnych opiekunów) o zaistniałym fakcie;
8) życzenie jednego z rodziców dotyczące niewyrażenia zgody na odbieranie wychowanka przez drugiego rodzica musi być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu;
9) w kwestiach spornych dotyczących odebrania wychowanka Ośrodka przez osoby nieupoważnione, nauczyciel jest zobowiązany powiadomić rodziców ( opiekunów prawnych) i policję;
10) wychowankowie, z którymi Ośrodek zawarł umowę o dowóz do i z Ośrodka, mają zapewnioną opiekę podczas przejazdu;
11) rodzice ( prawni opiekunowie) są zobowiązani do punktualnego przyprowadzania i odbierania wychowanków w ustalonym miejscu i określonym czasie
§45.
Wszelkie zagrożenia bezpieczeństwa, objawy przemocy, demoralizacji i patologii społecznej, zagrożenia uzależnieniami zauważone na terenie szkoły i posesji są zgłaszane policji lub sądowi rodzinnemu.
§46.
1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego,
2) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) społecznego inspektora pracy,
4) organ prowadzący placówkę.
Rozdział VIII
Pracownicy ośrodka
§ 47.
1) pracowników pedagogicznych: nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, nauczycieli specjalistów;
2) pracowników samorządowych na stanowiskach: kierowniczych, urzędniczych, pomocniczych.
2. Do obowiązków pracowników samorządowych należy:
1) rzetelne wykonywanie obowiązków zgodnie z przydziałem czynności;
2) przestrzeganie regulaminu pracy;
3) poszanowanie mienia szkolnego;
4) przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
5) rzetelne wykonywanie bieżących poleceń dyrektora;
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
3. W celu zapewnienia uczniom warunków bezpieczeństwa pracownicy administracji i obsługi w wykonywaniu swoich zadań służbowych uwzględniają:
1) sprawną organizację pracy oraz sumienne wykonywanie prac i zadań wpływających na stan bezpieczeństwa wychowanków;
2) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) reagowanie na wszelkie przejawy niepożądanych zachowań wychowanków poprzez zgłaszanie tych zachowań dyrektorowi lub nauczycielom;
4) dbanie o ład i porządek w trakcie pobytu wychowanków w Ośrodka ;
5) udzielanie pomocy nauczycielom, w trakcie wykonywania czynności opiekuńczych, przemieszczania się wychowanków w placówce.
4. Pracownicy pedagogiczni (wychowawcy, nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy), do zadań których należy w szczególności:
1) troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno- wychowawczego oraz terapeutycznego zgodnie z osiągnięciami współczesnej nauki,
3) doskonalenie własnych umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
4)stymulowanie rozwoju psychicznego wychowanków, ich zdolności, zainteresowań oraz pozytywnych cech charakteru w oparciu o rozpoznanie potrzeb wychowanków,
5) bezstronność, obiektywizm oraz sprawiedliwość w traktowaniu wszystkich wychowanków,
6) udzielenie pomocy wychowankom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych i pokonywaniu trudności życiowych w oparciu o diagnozę funkcjonalną i rozpoznanie potrzeb uczniów,
7) dbałość o pomoce wychowawcze i sprzęt ośrodka.
5. Nauczyciel, wychowawca grup wychowawczych oraz nauczyciele specjaliści wykonują zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę z uwzględnieniem następujących zasad:
1) sprawdza, czy warunki panujące w klasie lub w innym pomieszczeniu Ośrodka nie zagrażają bezpieczeństwu wychowanków (stan szyb w oknach, instalacji elektrycznej, mebli szkolnych itp.);
2) w trakcie trwania lekcji lub innych zajęć edukacyjnych nie pozostawia wychowanków bez opieki;
3) zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy przeciwpożarowe;
4) wycieczki oraz wyjścia poza teren Ośrodka organizuje z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa uczniów określonych w przepisach szczegółowych;
5) w trakcie kontaktów bieżących z wychowankami zawsze reaguje na wszelkie przejawy zachowań, które mogą zagrażać zdrowiu lub życiu wychowanków.
6. Zasady zatrudnienia i wynagradzania pracowników ośrodka określają odrębne przepisy.
§ 48.
1. Działalność placówki może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy.
2. Zasady korzystania ze świadczeń wolontariuszy określają odrębne przepisy.
Rozdział X
Dokumentacja i przepisy końcowe
§ 49.
1) księgę ewidencji wychowanków,
2) księgi protokołów rady pedagogicznej ośrodka,
3) księgi uchwał rady pedagogicznej,
2. Ośrodek prowadzi dla każdych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dziennik, w którym udokumentowany jest przebieg pracy rewalidacyjno-wychowawczej z wychowankami w danym roku szkole.
3. W Ośrodku prowadzone są dzienniki zajęć dodatkowych.
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Ośrodku określają odrębne przepisy.
5. Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie ze szczegółowymi przepisami.
6. Dyrektor ośrodka ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.
7. Dokumentację przebiegu nauczania udostępnia się organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 50.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych w Głogowie